Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese Teams-storing door packet loss, Microsoft probeert te beperken

Microsoft is nog niet achter de exacte oorzaak van de verstoring voor zijn vergader-app Teams. Gebruikers kunnen "kwaliteitskwesties ervaren" in audio- en videogesprekken via de veelgebruikte tool voor online-vergaderen. Dit raakt Teams-gebruik dat vanuit Microsofts Europese datacenters wordt verzorgd. De leverancier heeft packet loss in zijn netwerk gedetecteerd en een fix toegepast in een poging de impact te beperken.
storing Microsoft Teams in Europa
© AlleStoringen
AlleStoringen

Vergaderingen in Teams kunnen last hebben van haperend geluid en/of tijdelijk stilstaand beeld. Dit probleem is volgens Microsoft "specifiek voor een subset van gebruikers die worden bediend vanuit Europese datacenters", zo meldt het bedrijf aan beheerders. Zij kunnen in het beheerpaneel voor hun Microsoft 365-omgeving (wat tot voor kort Office 365 heette) de status bijhouden van de storing die gister al is begonnen. Deze raakt Nederland in het bijzonder, gaf Microsoft gister aan in een tweet.

Logs verzamelen

Microsoft heeft inmiddels dus verlies van datapakketten waargenomen, en daarvoor een fix toegepast. Deze maatregel is niet de definitieve oplossing, zo valt te concluderen. In de boodschap aan 365-beheerders meldt Microsoft namelijk dat de fix is om de impact van de packet loss te mitigeren. Daarnaast blijft het bedrijf medialogs van gebruikers verzamelen om te monitoren op problemen, en om de volgende stappen te bepalen.

Gister liet Microsoft nog weten dat het meldingen van gebruikers kreeg dat zij geen last meer hadden van de verstoring. Daarop is de aanbieder wel een verlengde periode van netwerkmonitoring ingegaan, die de Europese piekuren voor zakelijk gebruik omvat. "Indien deze issue opnieuw optreedt, dan zullen we samenwerken met getroffen gebruikers om media- en debuglogs te verzamelen."

Cloudcapaciteit

Daarbij geeft Microsoft ook aan dat het extra systemen voor logging implementeert. Op Twitter heeft de cloudaanbieder vandaag bevestigd dat deze kwestie nog loopt. Dit in reactie op een gebruikersmelding van Teams-problemen tussen Noord-Amerika en Groot-Brittannië. AG Connect heeft vragen over deze storing en over mogelijke beperkingen in cloudcapaciteit bij Microsoft.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in