Overslaan en naar de inhoud gaan

Instinkertjes in de cloud

Volgens Alexa Bona gaat het soms al helemaal aan het begin fout: bij misvatting van wat een public-clouddienst eigenlijk is. Public clouds ontlenen hun bestaansrecht aan schaalvoordelen, en dus aan standaardisatie. Maar dat standaard aanbod is niet altijd precies wat een klant in spe wil. Sommige klanten vragen daarom om aanpassingen. Maar voor die afwijkingen van de standaard zal de aanbieder extra kosten moeten maken. En dat zie je terug in de rekening, zegt Bona.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Een ander probleem waar klanten volgens Gartner nog wel eens tegenaan lopen, is dat de aanbieder feitelijk een leverancier van managed services is die – om mee te liften op de populariteit van het cloudconcept – zijn computercapaciteit via een abonnementenmodel gaat verkopen. De achterliggende techniek biedt dan niet de schaalbaarheid die je van een cloudoplossing mag verwachten, en van regelmatige uitbreiding van de functionaliteit zal ook geen sprake zijn. Feitelijk huur je dan een in-huisoplossing die bij een ander staat opgesteld.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in