Microsoft biedt vergoedingen voor falend Azure
Microsoft geeft een uitgebreide verklaring voor wat er misging op laatste februaridag. De kern van het probleem lag in een softwarefout in Windows Azure Compute waardoor de software niet goed om kon gaan met de extra dag in dit schrikkeljaar. Door de fout gingen ook de diensten die afhankelijk zijn van Azure Compute plat. Windows Azure Storage en SQL Azure hebben geen problemen ondervonden en de klanten van deze diensten vallen dan ook niet onder de tegemoetkomingsregeling.
Storing na 12,5 uur opgelost
Het probleem diende zich aan om 00:00 uur Greenwich Time (GMT, UTC of UST) ofwel om 1 uur 's nacht in Nederland. Een aantal serverclusters die op dat moment aan een implementatie van een nieuwe software release bezig waren, kregen snel last van de bug. De clusters die niet in dit proces zaten kregen later met het probleem te maken. Om schade aan de toepassingen van klanten te voorkomen schakelde Microsoft bijna drie uur later de volledige serverbeheerservice voor klanten uit. Volgens Microsoft was dit de allereerste keer dat zo'n maatregel nodig was.
Na 6,5 uur was er een gecorrigeerde versie en een uitrolschema klaar, waarbij nog een anderhalf uur nodig was voor het controleren van de aanpassingen in een testcluster. Daarna kon de uitrol beginnen op alle productie-eenheden en die werd uiteindelijk om half twee 's middags Nederlandse tijd afgerond.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee