Uitgaven clouddiensten door mijlpaal van 50 miljard per kwartaal
Cloudgebruik zit enorm in de lift. Het merendeel van de budgetten die aan cloud worden uitgegeven komt terecht bij drie grote partijen: Amazon (AWS) is goed voor 33% van het totaal, Microsoft Azure pakt 22% van de taart en Google 9%. Dan blijft er nog 36% over die wordt verdeeld door een groot aantal veel kleinere actoren in de markt. Deze cijfers komen uit een nieuw rapport van marktonderzoeker Canalys.
De sterkste groei lijkt wel uit de markt te verdwijnen, wat aangeeft dat cloudgebruik een volwassen dienstverlening is geworden. In 2018 steeg de omzet in de markt nog met percentages rond de 50, het afgelopen kwartaal kwam dat uit op 34%. Google groeide het hardst met een omzettoename in cloudgerelateeerde diensten van 63% ten opzichte van vorig jaar. Microsofts Azure-gerelateerde inkomsten groeiden 46% en die van AWS 40%.
Google Cloud is, ondanks de sterke groei en het flinke marktaandeel, nog altijd verlieslatend. Het afgelopen kwartaal bedroeg dit verlies 890 miljoen dollar. Dat is overigens wel al fors minder dan de 1,24 miljard die het bedrijf verloor op cloudactiviteiten in het vierde kwartaal van 2020,
Canalys heeft grote verwachtingen van de metaverse, de gemixte fysieke en digitale werelden, zoals games, digitale samenwerking, sociale media, ecommerce en digitale eigendomsbewijzen (NFT's). Deze ontwikkeling en de verdere groei van het gebruik van kunstmatige intelligentie zijn allemaal goed nieuws voor de cloudaanbieders, aangezien hun diensten daar een spilfunctie in hebben.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee