Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoom-gebruikers kampen met storing

De in coronatijden veelgebruikte videovergaderdienst Zoom is momenteel minder goed bruikbaar. Terwijl gebruikers wereldwijd klagen over storingen, meldt Zoom zelf 'gedeeltelijke uitval' voor enkele van zijn diensten. Het is zoeken naar de oorzaak.
Zoom, videovergaderen
© Zoom
Zoom

Aan de locaties van klagende gebruikers te zien, raakt de uitval vooral Zoom aan de oostkust (plus grote steden in het oosten) van de Verenigde Staten en in West-Europa. Bij laatstgenoemde zijn er hotspots in Londen en Amsterdam zichtbaar op de kaart van storingsmelder DownDetector. De problemen zouden zich voordoen bij het willen meedoen met videovergaderingen, meldt The Verge nu.

Voornaamste videofunctie

Zoom zelf maakt op zijn storingsoverzichtspagina melding van "gedeeltelijke uitval" voor Zoom-meetings en voor Zoom Video Webinars. De overige diensten van de aanbieder functioneren wel naar behoren, hoewel dat in de regel minder gebruikte of minder belangrijk geachte zaken zijn. Dit omvat bijvoorbeeld chatten of bellen via de Zoom-clientsoftware.

Verder werken de website van het bedrijf, de functie van cloud-opnames, en de connector voor virtuele vergaderruimtes wel naar behoren. Op de statuspagina geeft Zoom aan dat het meldingen van gebruikers heeft gekregen dat de website (zoom.us) niet toegankelijk was en dat gebruikers geen videovergaderingen (zowel meetings als webinars) kunnen starten of joinen. Het bedrijf onderzoekt de zaak en werkt aan een fix om de gedeeltelijke uitval op te lossen.

Nieuw schooljaar

De storing valt in sommige regio's samen met het weer opstarten van het nieuwe schooljaar. Sommige onderwijsinstanties geven vanwege de aanhoudende coronacrisis nog altijd les op afstand, waarbij Zoom nogal eens wordt gebruikt. Dit heeft Zoom vorig schooljaar flinke, onstuimige groei bezorgd.

Update:

Zoom laat aan AG Connect weten dat het probleem is geïdentificeerd "waardoor gebruikers niet in staat zijn om Zoom Meetings en Webinars te kunnen starten en bijwonen". Het bedrijf werkt nu aan een oplossing voor dit probleem. "We verontschuldigen ons oprecht voor het ongemak." Ondertussen is op de statuspagina van Zoom nu te zien dat de website toch ook last heeft van 'gedeeltelijke uitval'; dit betreft het webportal en de webclient. Eerst stond de status voor de website nog op 'operationeel'.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in