Auto wordt rijdende harde schijf
Volgens de Bovag moet het eerst en vooral gaan om de klant. "Privacy is een randvoorwaarde. De bestuurder of eigenaar van een auto moet weten dat er een hele lijst aan gegevens vrijkomt en toestemming geven voor verspreiding, of dat juist niet toestaan", aldus een woordvoerder.
Wie beslist over de data?
Moderne auto's versturen ook privacygevoelige informatie naar de fabrikant, bijvoorbeeld of iemand de veiligheidsgordel om heeft gedaan en wat de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen zijn. "Als iemand in een leaseauto rijdt, moet duidelijk zijn wie over die data beslist: de berijder of de leasemaatschappij.''
Ook de ANWB waarschuwt al geruime tijd voor misbruik van de gegevens en wil meer inzicht in wat fabrikanten met de informatie doen. Naast het schenden van privacy is de belangenclub ook bang dat de automobilist voor reparaties en onderhoud compleet afhankelijk wordt van de dealer. De ANWB zette de campagne 'My car, my data' op, voor regelgeving om de privacy te beschermen.
Wake-up call
De twee organisaties trekken hierin samen op. "De bijeenkomst van vanmiddag is bedoeld als een wake-up call voor de branche. Dat alle neuzen dezelfde kant op staan als de kwestie wordt besproken in het Europees parlement", aldus de Bovag-woordvoerder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee