Overslaan en naar de inhoud gaan

Opslagsystemen van bedrijfskwaliteit hun geld niet waard

De vergelijkende cijfers zijn afkomstig van BackBlaze, dat eerder al cijfers publiceerde over de gemiddelde levensduur van harde schijven. Backblaze heeft meer dan 25.000 harde schijven draaien voor zijn online back-updienst. Het merendeel daarvan is op de consumentenmarkt gekocht. Bij de opstart had het bedrijf gewoonweg niet genoeg geld om zich de aanschaf van de vaak twee maal zo dure systemen van bedrijfskwaliteit te ken permitteren.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Inmiddels heeft BackBlaze ook enige schijfsystemen van de gekende leveranciers van opslagapparatuur voor het bedrijfsleven aangeschaft. Van Dell kocht BackBlaze 6 PowerVault-systemen. En van EMC een opslagsysteem met 124 schijven. Daardoor is een vergelijking mogelijk, en dat heeft Brian Beach van BackBlaze nu ook gedaan.

Goedkope schijven doen het beter

Beach constateert in zijn analyse dat de consumentenschijven een jaarlijkse uitval van 4,2 procent kennen, terwijl de schijven van bedrijfskwaliteit een uitval van 4,6 procent vertoonden. De schijven van bedrijfskwaliteit doen het dus slechter dan die van consumentenkwaliteit.

Daarbij zou verschil in gebruik wel een rol kunnen spelen, overweegt Beach. De schijven van Dell en EMC worden intensief gebruikt; de schijven van consumentenklasse zijn bedoeld voor de back-up, en worden daardoor minder zwaar belast. Aan de andere kant zijn de laatste wel continu in gebruik, terwijl ze ook in en minder schijfvriendelijke omgeving staan dan de schijfsystemen van bedrijfskwaliteit. Om die reden is een vergelijking van de cijfers relevant, meent Beach.

Daarnaast heeft BackBlaze pas twee jaar de beschikking over de systemen van Dell en EMC. Bij consumentenschijven neemt de uitval na het derde jaar merkbaar toe. Het valt niet uit te sluiten dat de bedrijfsklasse-systemen op dit punt beter scoren, stelt Beach. Maar op grond van wat hij de eerste twee jaar gezien heeft, verwacht hij dat eigenlijk niet.

Bedrijsklasse-systemen kennen langere garantie

Beach trekt daaruit de conclusie dat vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid de bedrijfsklassesystemen hun extra kosten niet waard zijn. Hij ziet eigenlijk maar één goede reden om toch te betalen voor de veronderstelde kwaliteit, en dat zijn de langere garantietermijnen op harde schijven van bedrijfskwaliteit. Maar dat is alleen voordelig als de meerkosten van die garantie lager zijn dan wat een koper denkt kwijt te zijn aan vervanging van kapotte schijven van consumentenkwaliteit tijdens de periode dat hij die garantie mist. Wie het geen probleem vindt om voor de vervanging van harde schijven zelf de portemonnee te trekken na afloop van de garantieperiode, kan beter harde schijven op de consumentenmarkt kopen.

Daarbij past wel één kanttekening die Beach zelf niet maakt. En dat is het verschil in waarnemingen. Voor de consumentenschijven beschikt BackBlaze over gegevens voor omgerekend 14.719 dienstjaren. Voor de schijven van bedrijfskwaliteit zijn dat er 368. Bij zo'n relatief laag aantal hakt de uitval van één harde schijf er harder in. Maar of eer waarnemingen voor schijven van bedrijfskwaliteit tot een andere conclusie leiden, valt te betwijfelen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in