Schijf-crash nog steeds belangrijkste oorzaak dataverlies
De harde schijf wordt als bron van dataverlies direct gevolgd door Solid State Drives (15 %) en het falen van RAID of virtuele opslagdiensten (13 %). Een en ander blijkt uit een wereldwijde rondvraag in opdracht van Kroll Ontrack.
Ook SSD is kwetsbaar
In Nederland komt relatief meer gegevensverlies voor op SSD’s, namelijk in 22 % van de gevallen. Ook het aantal incidenten met de RAID-server of virtuele opslagdiensten ligt met 24 % een stuk hoger. Dit zou volgens de onderzoekers kunnen komen doordat in ons land vaker gebruik wordt gemaakt van deze opslagmedia, maar deze veronderstelling is in het onderzoek niet nader onderzocht. Dataverlies kwam overigens over de hele linie voor, zowel bij storagetoepassingen in de consumentensfeer als bij grote multinationals.
Minder menselijke fouten
Als respondenten in alle regio’s gevraagd wordt wat de oorzaak was van het laatste incident waarbij dataverlies optrad, dan blijkt in gemiddeld 66 % van de gevallen (in Nederland 61 procent) een defecte harde schijf de boosdoener te zijn. In 2010 bedroeg dit wereldwijde percentage nog slechts 29 %. Menselijk falen als oorzaak voor gegevensverlies is wereldwijd in 2014 daarentegen juist gehalveerd, 14 % vergeleken met 27 % in 2010.
In Nederland worden relatief gezien meer menselijke fouten gemaakt. In 21 % van de gevallen was er in 2014 sprake van menselijk falen dat dataverlies veroorzaakte. Uit het internationale onderzoek blijkt verder dat softwarefouten (denk aan een update-fout of een databeschadiging) als derde, bescheiden oorzaak wordt genoemd voor dataverlies. In slechts 6 % van de gevallen gooien dergelijke softwarebugs roet in het eten. In Nederland ligt dit percentage op 9 %.
Bedrijfsprocessen verstoord
Van alle ondervraagde ondernemingen geeft in totaal 27 % aan dat dataverlies tot een onderbreking in de bedrijfsprocessen heeft geleid. Enerzijds werden hun (primaire) bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld ERP en CRM-systemen, onderbroken (13 procent). Anderzijds waren ze door het dataverlies niet in staat om hun producten en diensten te leveren aan hun klanten (14 %).
In Nederland leidde het dataverlies in 6 % van de gevallen tot een onderbreking van belangrijke (primaire) bedrijfsprocessen. In 10 % van de gevallen was er sprake van een onderbreking of blokkade van de dienstverlening of productuitlevering. 15 % van de respondenten geeft toe dat ze persoonlijke gegevens hebben gelekt uit hun zakelijke computer, terwijl 7 % juist toegeeft zakelijke informatie te hebben gelekt via hun persoonlijke computer.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee