Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkgevers trekken IT'ers aan door met data 'goed' te doen

De tijd dat bedrijven vooral data verzamelden om daarmee zo efficiënt mogelijk geld te verdienen, is na de pandemie echt voorbij. De omwenteling is het gevolg van veranderde behoefte bij consumenten, een tekort aan talenten en nieuwe werknemers. Die lopen niet zozeer warm voor winstmaximalisatie maar kijken veel meer naar het bereiken van doelen. IT-talent kiest in belangrijke mate voor environmental, social and governance (ESG)-doelen.
high five ontwikkelaars
© Shutterstock
Shutterstock

Vooral bij het punt van doelen bereiken verwacht een jonge generatie werknemers een andere houding van het management van organisaties. Dan gaat het om een data-gedreven instelling in combinatie met menselijke eigenschappen zoals empathie. Werknemers gaan ervan uit dat 'goed doen' best samen kan gaan met winst maken.

Voorbij winstgevendheid

Uit een onderzoek van Cloudera komt naar voren dat zowel kenniswerkers als beslissers het eens zijn met de stelling dat zeker 50% van de gegevens die hun organisatie op dagelijkse basis gebruiken, gericht moet zijn op iets terug doen voor de doelgroep. Als gevolg daarvan zeggen meer beslissers eerder te investeren in environmental, social en governance (ESG)-doelen (26%), dan in het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten (24%) of financiële groei (21%).

Het bestaansrecht van bedrijven hangt af van hun vermogen om succes te definiëren als iets anders dan alleen winstgevendheid. Ze moeten meer aandacht geven aan het verbeteren van de invloed die zij hebben op hun omgeving. Zo niet, verliezen zij hun aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt en daarmee de kans op het verwezenlijken van hun wens om te groeien.

Betekenisvolle activiteiten

Volgens de onderzoekers moeten de organisaties zich bij het inrichten van kunstmatige intelligentie (AI) en Big Data-technologie rekening houden dat deze niet alleen gericht zijn op het vinden van data die de bedrijfswinst naar een hoger plan kunnen tillen. AI en Big Data zijn ook te gebruiken voor het zoeken naar gegevens die werknemers helpen om betekenisvolle activiteiten tot een succes te maken.

Voor het onderzoek werden 2213 beslissers en 10.880 kenniswerkers in de VS, Europa en Azië, India en de Asia-Pacific-regio bevraagd.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in