Werkgevers trekken IT'ers aan door met data 'goed' te doen
Vooral bij het punt van doelen bereiken verwacht een jonge generatie werknemers een andere houding van het management van organisaties. Dan gaat het om een data-gedreven instelling in combinatie met menselijke eigenschappen zoals empathie. Werknemers gaan ervan uit dat 'goed doen' best samen kan gaan met winst maken.
Voorbij winstgevendheid
Uit een onderzoek van Cloudera komt naar voren dat zowel kenniswerkers als beslissers het eens zijn met de stelling dat zeker 50% van de gegevens die hun organisatie op dagelijkse basis gebruiken, gericht moet zijn op iets terug doen voor de doelgroep. Als gevolg daarvan zeggen meer beslissers eerder te investeren in environmental, social en governance (ESG)-doelen (26%), dan in het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten (24%) of financiële groei (21%).
Het bestaansrecht van bedrijven hangt af van hun vermogen om succes te definiëren als iets anders dan alleen winstgevendheid. Ze moeten meer aandacht geven aan het verbeteren van de invloed die zij hebben op hun omgeving. Zo niet, verliezen zij hun aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt en daarmee de kans op het verwezenlijken van hun wens om te groeien.
Betekenisvolle activiteiten
Volgens de onderzoekers moeten de organisaties zich bij het inrichten van kunstmatige intelligentie (AI) en Big Data-technologie rekening houden dat deze niet alleen gericht zijn op het vinden van data die de bedrijfswinst naar een hoger plan kunnen tillen. AI en Big Data zijn ook te gebruiken voor het zoeken naar gegevens die werknemers helpen om betekenisvolle activiteiten tot een succes te maken.
Voor het onderzoek werden 2213 beslissers en 10.880 kenniswerkers in de VS, Europa en Azië, India en de Asia-Pacific-regio bevraagd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee