Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Zelfs de standaard ethische vragen worden nog te weinig gesteld’

Het is krap dertig jaar geleden dat de eerste webwinkels het licht zagen, zowel in Nederland als daarbuiten. In de loop der jaren hebben die webshops zich flink ontwikkeld, maar niet op het gebied van ethiek, signaleert Chantal Schinkels. In haar nieuwe boek Het Koopinfuus roept ze makers van software voor e-commerce en webshopeigenaren op hier meer over na te gaan denken.
Privacy in e-commerce
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Consumenten en zakelijke gebruikers wereldwijd zijn zich er ondertussen wel bewust van: er wordt aan alle kanten persoonlijke data verzameld, die bijvoorbeeld gebruikt wordt om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Zeker als het over bedrijven als Google of Facebook-moederbedrijf Meta gaat, komen dergelijke punten snel naar boven. Maar zeker in e-commerce worden dit soort data ook veel verzameld én gebruikt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in