Gamemakers woedend om drastische prijswijzigingen Unity
Unity, de maker van de populaire, gelijknamige game engine, heeft een drastische wijziging in zijn prijzen aangekondigd. Vanaf 1 januari moeten ontwikkelaars vanaf een bepaalde drempel per installatie gaan betalen. Gamemakers reageren op sociale media woedend.
Wie een game wil maken, gebruikt daarbij een game engine. Sommige grote gamemakers hebben zelf een engine gemaakt - denk aan Bethesda's Creation Engine - maar vele gebruiken een engine die door een derde partij is gemaakt. Bekende voorbeelden van game engines zijn de Quake engine van id Software, de Unreal Engine van Epic Games en Unity van Unity Technologies. En die laatste zorgt dus voor woede onder developers.
Van vaste licentie naar extra fee
Het bedrijf heeft in een blogbericht aangekondigd dat er een geheel nieuw prijsmodel aankomt. Op dit moment betalen ontwikkelaars een vaste prijs voor verschillende licenties die het gebruik van de Unity engine mogelijk maken. Hoe meer opties en mogelijkheden een ontwikkelaar wil, hoe duurder de licentie is.
Vanaf 1 januari 2024 komt daar ook een Unity Runtime Fee bij. Simpel gezegd moeten gamemakers dan betalen voor iedere keer dat een game gedownload wordt door een eindgebruiker. Per installatie wordt namelijk ook de Unity Runtime geïnstalleerd, die ervoor zorgt dat het spel daadwerkelijk te spelen is. Maar die wordt maandelijks miljarden keer gedownload, aldus Unity Technologies.
Niet alle games moeten straks gaan bijbetalen. Wie nu gebruikmaakt van Unity Personal of Unity Plus - de goedkopere licenties - moet ook de Unity Runtime Fee gaan betalen als zijn game in de afgelopen twaalf maanden in ieder geval 200.000 dollar aan omzet draaide en 200.000 totale installaties heeft. De Unity Runtime Fee is voor deze ontwikkelaars twintig dollarcent per keer dat een game door een eindgebruiker gedownload wordt.
Gebruikers van de duurdere licenties - Unity Pro en Unity Enterprise - moeten extra gaan betalen voor games die minstens een miljoen dollar aan omzet hebben gedraaid in de afgelopen twaalf maanden en minstens een miljoen keer geïnstalleerd zijn. Deze ontwikkelaars betalen straks verschillende prijzen per download, die variëren tussen de één en vijftien dollarcent.
Woedende ontwikkelaars
Op sociale media reageren ontwikkelaars van games woedend. Tomas Sala, maker van het spel The Falconeer, legt op X (voorheen Twitter) uit dat hij Unity heeft gekozen voor zijn nieuwe spel en jaren werk heeft gestopt in zijn pipeline. "Nu ik bij de release in de buurt kom, komen ze opeens met wat nieuws. Ze verhogen de prijs niet, maar veranderen de manier waarop we zaken doen fundamenteel." De engine nu nog vervangen, is eigenlijk geen mogelijkheid. "Ik heb geen opties, kan niet terug, maar kan alleen toegeven en betalen. Dit is een vorm van chantage."
Anderen wijzen erop dat de kans bestaat dat gamemakers mogelijk zelfs geld gaan verliezen op games. In het geval van fremium games - waarbij het spel gratis geïnstalleerd kan worden en ontwikkelaars vooral verdienen aan in-app aankopen - kan het gemakkelijk zo zijn dat er veel minder winst wordt gemaakt dan dat er aan Unity betaald moet worden.
Ontwikkelaars zijn bovendien boos dat de nieuwe prijzen ook gelden voor al bestaande games. Het bedrijf maakt in zijn FAQ namelijk duidelijk dat de regels gaan gelden voor alle in aanmerking komende games - ook die eerder zijn uitgebracht - die Unity Runtime blijven distribueren. Daarnaast zou een ontwikkelaar opnieuw de Fee moeten betalen als een gebruiker een game opnieuw installeert op bijvoorbeeld een nieuwe laptop. Unity rekent dat namelijk ook als een nieuwe installatie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee