Google en TikTok onderzoeken nieuw partnerschap
Niet iedereen is blij met de ontwikkeling, toch is videoplatform TikTok is onder jongeren uitgegroeid tot een zoekmachine voor informatie. Dat laatste is ook marktleider Google opgevallen. Volgens Business Insider onderzoeken beide partijen een nieuwe samenwerking.
Bij sommige zoekopdrachten in de TikTok-app verschijnt nu een optie om te zoeken in Google. De optie oogt als een soort advertentieblok, maar dat is niet de insteek. De mogelijkheid heeft als doel om meer context te bieden en meer ontdekkingen via de TikTok-app mogelijk te maken. Een woordvoerder bevestigt dat nieuwe optie tegenover de website.
Google’s Senior Vice President Prabhakar Raghavan gaf eerder tijdens de ‘Brainstorm Tech’-conferentie van Fortune aan dat Google de opkomst van TikTok als ontdekkingsinstrument inderdaad als een potentieel bedrijfsrisico ziet. De topman gaf aan dat 40% van de jongeren niet langer in Google zoekt naar informatie, maar via TikTok of Instagram.
Logische stap
Het integreren van Google in TikTok lijkt een logische stap. Niet alleen helpt het Google om onder de aandacht te blijven bij een jonger publiek, het maakt van TikTok ook een app waar nog meer informatie gevonden kan worden dan alleen video’s. Tegelijkertijd wordt Google momenteel door verschillende toezichthouders onderzocht vanwege zijn marktdominantie op het gebied van zoekmachines. Die dominantie is ontstaan door onder meer samenwerkingen met andere techreuzen waaronder Apple en Samsung.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee