IT-project maakt studiefinanciering slecht bereikbaar
De DUO, voorheen bekend als de IB-groep, gebruikt als sinds 1986 hetzelfde systeem. In het nieuwe systeem moet het voor gebruikers makkelijker worden om wijzigingen door te voeren en hun gegevens in detail in te zien.
In april 2018 gaat de laatste fase van het project in waarbij de gegevens van 4,8 miljoen klanten moeten worden geconverteerd naar het nieuwe systeem, meldt minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) in een brief aan de Kamer. "Dat mag niet mis gaan." Tijdens de conversie worden de gegevens in de oude en nieuwe situatie ter controle doorlopend met elkaar vergeleken. Dit om te bepalen of de betreffende gegevens foutloos zijn overgezet. Dat betekent dat er op geen enkele andere manier veranderingen in de gegevens mogen worden aangebracht; de gegevens zelf moeten ‘bevroren’ zijn. Daarom zal MijnDUO gedurende de conversie uit de lucht zijn. DUO heeft ervoor gekozen dit in een relatief luwe periode te doen. In mei is het systeem weer beschikbaar, heeft DUO aan haar klanten gemeld.
De DUO neemt een aantal maatregelen om in april zo goed mogelijk bereikbaar te blijven, schrijft de minister. Zo verandert er niets aan de uitbetaling van de studiefinanciering en lopen ook aflossingen door. Dringende wijzigingen of aanvragen kunnen via papieren formulieren worden afgehandeld. Ook is de dient bereikbaar via sociale media.
Problemen tijdens piekbelasting verwacht
De minister waarschuwt vast dat begin mei, als het systeem weer bereikbaar is, er capaciteitsproblemen kunnen ontstaan wanneer veel studenten tegelijk willen inloggen. "Mocht dit effect zich in extreme mate voordoen, dan zou het kunnen zijn dat de dienstverlening die eerste dagen met wat haperingen op gang komt, " aldus Van Engelshoven
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee