Overslaan en naar de inhoud gaan

Averij voor zoekmachine-project EU

Het project kwam tot stand na een één-tweetje tussen president Chirac en voormalig bondskanselier Schröder: gezamenlijk zouden Frankrijk en Duitsland over een periode van vijf jaar één tot twee miljard euro investeren in een Europees alternatief voor Google.
Van Franse zijde zouden bij het project Quaero – Latijn voor ‘Ik zoek’ – onder andere Thomson en France Télécom betrokken worden, van Duitse zijde onder meer Siemens en Deutsche Telekom.
Business
Shutterstock
Shutterstock


Breekpunt bij de verdere uitbouw van het project is naar verluidt een verschil in ambitie tussen de Duitsers en de Fransen. Laatsgenoemden staat een geavanceerde zoekmachine voor ogen die behalve tekst ook audio-, video- en andere multimediabestanden kan doorzoeken. De Duitsers beperkten zich liever tot een tekstgericht zoeken, wat binnen Duitsland overigens ook de discussie opriep, wat men te winnen had bij het ontwikkelen van een alternatief voor Google.
Volgens de International Herald Tribune speelde ook de regeringswisseling in Duitsland een rol. De regering Merkel heeft zich nooit achter het project opgesteld.
De Fransen lijken hun project te willen voortzetten, maar succes is minder vanzelfsprekend geworden nu het zijn Europese statuur verliest.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in