EU bepleit brede aanpak van spam
Hij zei dit deze week in Brussel in een toelichting op de Europese richtlijn over privacybescherming en elektronische communicatie. Alle EUlidstaten moeten deze richtlijn, die vorig jaar al is aanvaard, uiterlijk 31 oktober in hun nationale wetgeving hebben verwerkt. Volgens Liikanen maken de meeste lidstaten daarmee goede vorderingen. Hij verwacht dat veel nationale parlementen na het zomerreces over de benodigde wetswijzigingen zullen debatteren. Voorjaar 2001 bestond 7 procent van het mondiale emailverkeer uit spam, in juni van dit jaar was dat opgelopen tot 48 procent. De razendsnelle groei van het fenomeen toont volgens Liikanen aan dat de EU met zijn richtlijn, die een ‘optin’clausule bevat, op de goede weg is. Optin wil zeggen dat de ontvanger van reclamemail vooraf toestemming moet geven. De EU zal in oktober een workshop houden met ‘alle geïnteresseerde partijen en belanghebbenden’. Het is de bedoeling dan een actieprogramma op vier fronten juridisch, technisch, sociaal en opvoedkundig op te stellen. In januari 2004 wil de EU als gastheer optreden van zo’n bijeenkomst in het kader van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD). Liikanen hoopt dan nadere afspraken te kunnen maken, ook met landen buiten de EU. In december wil hij het probleem aansnijden tijdens een Wereldtop over de Informatiemaatschappij.