Europese Unie bekijkt mores Intel
Pril stadium De Europese Commissie onderzoekt of Intel zijn dominante marktpositie misbruikt om minder loyale afnemers van zijn chips te straffen. Intel zou PC-fabrikanten en distributeurs kortingen op reclamecampagnes onthouden als zij in zee gaan met concurrerende chipmakers. Volgens een woordvoerster van de Commissie zijn dit soort loyaliteitskortingen verboden voor marktpartijen met een dominante positie. Het onderzoek is nog in bijzonder pril stadium. Er is ook nog geen bewijs gevonden voor de aantijgingen van de klagers. De afgelopen twee jaar zijn veel PC-fabrikanten ertoe overgegaan ook gebruik te maken van de processors van Intels concurrent AMD. De vermeende strafkortingen van Intel hebben op hen blijkbaar weinig indruk gemaakt. De Europese Commissie heeft inmiddels informatie opgevraagd bij niet met name genoemde PC-fabrikanten. In 1999 schikte Intel een antitrust-onderzoek met de Amerikaanse overheid in der minne. Wanneer de Europese Commissie met haar bevindingen komt, kan woordvoerster Torres niet zeggen. Over een mogelijke straf valt ook nog niets te melden, stelt zij. „Daarvoor is het nog te vroeg.” Intel betaalt mee aan advertentiecampagnes van PC-fabrikanten als zij het Intel-logo op hun systemen plakken, of het bekende Intel-deuntje laten horen in hun reclame-uitingen. Wereldwijd maken vijftienhonderd PC-fabrikanten gebruik van deze regeling. In Europa gaat het om circa achthonderd leveranciers.