HTC mikt op 3e plaats in Nederland
Het Taiwanese bedrijf had vanaf het begin het idee dat mensen meer met mobiele telefoons zouden doen dan bellen en sms'en, vertelt Moons. Daarom zet het nu volledig in op smartphones en tablets en heeft het geen goedkopere mobieltjes op de markt. Daarmee heeft HTC een vergelijkbare strategie als Research in motion (RIM) met de Blackberry en Apple met de iPhone.
Streven is consument keuze te bieden
"Het verschil met RIM en Apple is dat wij ons niet aan een bepaalde vorm verbinden. We willen de consument keuze bieden. Zo bieden we toestellen in het midden- en het dure segment, hebben we grote en kleine schermpjes en bieden we toestellen die draaien op de besturingssystemen Android en Windows."
De keuze voor smartphones werpt voor HTC inmiddels zijn vruchten af. "Bedrijven die geen smartphone aanbieden, hebben het moeilijk. We schommelen momenteel rond de vierde en vijfde plek op de Nederlandse markt voor mobiele telefoons. Aangezien het aandeel van smartphones in de totale markt stijgt, neemt ons aandeel ook toe. Ook doen we het beter dan oudere merken zoals SonyEricsson en LG."
Nederlanders zijn gek op gadgets
Nederland is een interessante markt voor HTC, omdat Nederlanders "redelijk gadgetgek" zijn. "Bovendien geven telecombedrijven hoge subsidies af." Aan de sterke verschuivingen van marktaandelen in Nederland is volgens de directeur te zien dat de Nederlander openstaat voor nieuwe dingen. Volgens Moons worden in Nederland jaarlijks zo'n 6,5 miljoen mobieltjes verkocht. ,,Voor 2011 is de verwachting dat er 4,1 miljoen smartphones over de toonbank gaan."
Eerste HTC-tablet komt in mei
In mei brengt HTC de eerste tabletcomputer op de markt, de Flyer. Moons geeft toe dat HTC eerder had kunnen zijn, maar wilde niet het zoveelste 'me-tooproduct' op de markt brengen. "We wilden echt iets extra's brengen." De Flyer biedt onder meer de mogelijkheid om met een speciale pen handtekeningen te zetten of aantekeningen te maken op de tablet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee