KPMG: 'Nederland laks met e-handel'
De bedrijven in Nederland kiezen te vaak voor de gemakkelijke weg. "Ze schaffen speeltjes aan, zonder vooraf goed te hebben nagedacht over wat er nu eigenlijk mee willen doen", aldus Noordam. Meestal is het enige doel om zo snel mogelijk op Internet aanwezig te zijn. Wel begint bij de bedrijven nu het besef te ontstaan dat alleen een virtuele etalage niet voldoende is. Ongeveer 80 procent van de ondervraagde bedrijven is ervan doordrongen dat de meeste kosten in een e-commerce project worden opgeslokt door de wijziging van de bedrijfsorganisatie. Ook zal veel geld besteed worden aan het trainen van de gebruikers. Op het vlak van de e-handel zal er nog veel moeten gebeuren. Maar 11 procent van de Nederlandse bedrijven met een Internetaansluiting heeft het wereldwijde netwerk ook daadwerkelijk gekoppeld aan de eigen computers. Dat betekent, dat klanten via de Internetkoppeling interactief zaken kunnen doen. Het merendeel van de ondernemers gebruikt Internet alleen nog voor het aanbieden van een (soms zelfs niet eens) bewegende catalogus. (rak) Zie ook onze eerdere berichtgeving:E-handel VS in het slop - 6 maart Nieuwe voorzitter e-commerce platform - 1 maart