Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland schittert binnen Atos Origin

Atos Origin heeft ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn operationele marge over het eerste half jaar weten te verbeteren ten opzichte van een jaar geleden. Vooral de Nederlandse activiteiten deden het goed.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Uit een omzet van 1,49 miljard euro werd een bedrijfsresultaat van 135 miljoen euro behaald, wat neerkomt op 9,1 procent. Een beduidende stijgingen opzichte van de 8,5 procent marge die over de eerste helft van 2001 werd geboekt. In Nederland steeg, als gevolgen van belangrijke outsourcing deals met onder meer KPN, de omzet met ruim 15 procent. De operationele marge hier te lande verbeterde daardoor van 13 procent vorig jaar naar ruim 14 dit jaar. De verbeterde rendementen lijken onder meer een gevolg van succesvolle herstructureringen. Naar verwachting van de directie zullen ze, ondanks het traditioneel wat moeilijker derde kwartaal, naar verwachting ook in de tweede helft van het jaar kunnen worden gecontinueerd. Na correctie voor vervreemdingen, waarvan de verkoop van het Franse customer contact center aan het Nederlandse SNT wel de belangrijkste is, steeg de omzet van de Frans/Nederlandse ICT-dienstverlener fractioneel. Opmerkelijk echter is dat de omzet van de 42 grootste klanten belangrijk steeg. Als de allergrootse klant, Philips even niet wordt mee gerekend, is er zelfs sprake van een stijging met 20 procent. Atos Orgin voert al enige jaren een strategie die er op gericht is meer met minder klanten te doen. De huidige groei in het bovensegment weerspiegelt echter voor een deel ook het conjuncturele klimaat. Kleinere klanten dragen vooral omzet in systeemintegratie aan, en dat is een activiteit die zich gemakkelijk laat uitstellen als de inkomsten stagneren. Onder diezelfde omstandigheden zoeken de grotere klanten naar mogelijkheden om de efficiëntie te vergroten en komen dan niet zelden uit op outsourcing van IT-processen. Het meest pregnante voorbeeld daarvan leverde KPN, dat aan Atos Origin bijna 600 werknemers overdeed die actief waren op het gebied van systeemmanagement en applicatie-ontwikkeling binnen KPN. Er zijn nauwe banden tussen Softwarehouse en de activiteiten van KPN Datacenter dat Atos Origin al in oktober vorig jaar overnam. Atos denkt dat de omzet van KPN Softwarehouse een de 60 miljoen euro op jaarbasis kan overschrijden. KPN Softwarehouse zal met ingang van 1 augustus 2002 in de Atos Origin cijfers worden geconsolideerd. (rza) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Atos Origin koopt KPN's Software Huis – 19 augustus 2002

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in