Nederlandse financiële websites steeds beter
Dit stelt het Zweedse bureau Hallvarsson & Halvarsson, dat voor de derde keer een ranglijst maakte. Ook de site van oliemaatschappij Shell werd in het onderzoek duidelijk beter beoordeeld. De site steeg van plaats 135 naar 24. De onderzoekers keken vooral naar toegankelijkheid, gebruikersvriendelijkheid en informatieve waarde voor onder meer analisten en aandeelhouders. De websites van de vijfhonderd grootste Europese bedrijven zijn onderzocht. Op de lijst staan nu twaalf Nederlandse bedrijven tegen elf een jaar eerder. Maar de verbetering zit hem vooral in het aantal noteringen in de topvijftig. Dit jaar staan er vier bedrijven onder de beste vijftig (Philips op 45, Unilever op 31, Shell op 24 en TPG op 15), tegen nul vorig jaar. In 2002 was Philips nog Nederlands beste op plaats 57. Uit de top 150 vielen Ahold, Akzo Nobel, DSM en CMG. Erin kwamen Heineken (64), Fortis (103), ING (107), KPN (113) en Gucci (149). Reed Elsevier (93), ABN Amro (81) en Aegon (68) behielden hun plaats in de top 150. Dat maakt TPG tot de koploper in Nederland. "Daar zijn we wel tevreden mee'', reageert een woordvoerder. Toch wil TPG verder naar de top. "We kijken altijd naar verbeteringen." Als beste Europese financiële website werd het Finse Stora Enso gekozen. Dat bedrijf heeft ook een link met Nederland want het papierconcern is de eigenaar van de Berghuizer Papierfabriek in Wapenveld. (anp)