Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse PC-verkoop in eerste kwartaal valt mee

Onderzoeksbureau Context stelt vast dat de Nederlandse PC-markt in de eerste drie maanden van dit jaar met 3 procent is gegroeid. Er gingen 466.500 bureaumodellen, notebooks, werkstations en PC-servers over de toonbank.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dataquest, onderdeel van de Gartner Group, houdt het op 6 procent groei ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Volgens een derde bureau, IDC Benelux, ging de PC-verkoop met 5 procent omhoog naar ruim vierhonderduizend stuks, waarvan een kwart bij consumenten belandde. Verschuivingen Uit de cijfers van Context komen flinke verschuivingen in de krachtsverhoudingen naar voren. Compaq blijft marktleider, maar zag de verkoop wel met 10 procent dalen. Het marktaandeel daalde hierdoor van 27,2 tot 23,8 procent. Bij de thuis-PC’s was de terugval van Compaq dramatisch: circa 80 procent. Dell versterkte zijn tweede positie door 30 procent meer PC’s te verkopen en in aandeel van 9,6 naar 12,2 procent te stijgen. Hans de Jong, directeur Access Business Group van Compaq, schrijft de verkoopdaling toe aan een verschuiving van aandachtsgebieden. “We zijn niet meer de pure PC-fabrikant van vroeger. Compaq wil zich in de breedte profileren, als enterprise systems provider.” De grote verrassing was afgelopen kwartaal Hewlett-Packard. De computer- en printerfabrikant richt zich hier pas sinds vorig jaar met PC’s op de consument en doet dat met succes. De verkoop schoot volgens Context met 91 procent omhoog tot ruim vijftigduizend stuks, goed voor een marktaandeel van 10,7 procent en een promotie van de zesde naar de derde plaats. Hans Schelling, marketingmanager bij HP Nederland, schrijft de sterke groei toe aan een ‘consequent distributiebeleid’. “Dealers hebben de verzekering gekregen dat HP de komende jaren niet meer dan 5 procent van de omzet uit directe verkoop via het web willen halen”, aldus Schelling. Verder zou HP goed hebben ingespeeld op een toegenomen vraag naar notebooks. “De verkoop daarvan is met 140 procent gegroeid, maar we hebben ook wel wat in te halen.” “Het is niet zo’n heel slecht kwartaal geweest”, concludeert Annelinda Koldewe van IDC. “Maar dat komt ook doordat vorig jaar het eerste kwartaal belabberd was. De zakelijke markt lijkt nu iets aan te trekken. Typische leveranciers van consumenten-PC’s zoals Gateway en Packard Bell hebben het moeilijker gehad.” Packard Bell NEC zag de verkoop volgens Dataquest met 29 procent dalen. “Het laatste kwartaal is ongelooflijk tegengevallen”, verzucht directeur Hans Schinkel. ”Er is heel veel minder verkocht. In de wit- en bruingoedzaken waar wij voornamelijk opereren, hebben we er in HP een heel belangrijke concurrent bij gekregen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in