Overslaan en naar de inhoud gaan

NL: het Nederlandse bedrijfsnieuws

De definitieve cijfers van de Amersfoortse computerbouwer Tulip Computers, niet te verwarren met Tulip Benelux, over 2006 zien er prima uit. Zo is de omzet van het bedrijf exclusief overige opbreng-sten toegenomen van 37 miljoen euro in 2005 naar ruim 211 miljoen euro in 2006. De nettowinst van Tulip is gestegen met ruim 9 procent tot 6,7 miljoen euro in 2006.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De enorme omzetstijging is toe te schrijven aan de overname van 98,5 procent van de aandelen van de Duitse ICT-distributeur Devil Computer Vertriebs, waarvan de omzet vanaf 1 juli 2006 is geconsolideerd.
Door de overname ging een lang gekoesterde wens in vervulling van de directie van Tulip Computers om een forse stijging van de omzet te kunnen boeken. Naast groei door overname wist Tulip ook autonome omzetgroei te boeken. Tulip Computers kent vijf verschillende activiteiten. De overname van Devil betekende een forse omzetgroei voor de productgroep Procurement & Logistical Solutions. De productgroep Advanced Products & Solutions en de belangrijke divisie Lifestyle & Connectivity Solutions groeiden op eigen houtje en boekten een groei van 25 respectievelijk 16 procent over geheel 2006. Technology Sales groeide met ruim 30 procent en de enige activiteit die een krimp vertoont is Consultancy & Learning, waarvan de omzet daalt met ruim 12 procent.

Lifestyle
De kleine divisie Technology Sales is waarschijnlijk het opmerkelijkste onderdeel van Tulip. Deze divisie verkoopt licenties van technologie en merknamen. Zo ontvangt Tulip bijvoorbeeld licentie-inkomsten van het ‘gerelateerde bedrijf’ Ego Lifestyle voor het gebruik van de naam Tulip. Tot eind vorig jaar stak Tulip nog geld in het ontwikkelen van de zogenoemde tablet -pc. Die strategie is nu herzien omdat de markt voor dit product zich trager ontwikkelt dan verwacht. De intellectuele rechten van de Pacebook II, een tablet-pc, zijn verkocht.

Synergie
De uitgesproken doelstelling van Tulip is om in 2008 een omzetniveau van 400 tot 500 miljoen euro te bereiken via een combinatie van overnames en autonome groei. De autonome groei moet plaatsvinden door een strategie van het leveren van met de pc complementaire producten en daarbij te focussen op een aantal specifieke product-marktcombinaties. Zo verwacht Tulip veel van de marketinginspanningen rond het merk Conceptronic. Het bedrijf heeft initiatieven genomen om expansie in nieuwe geografische markten, zowel binnen als buiten Europa, te realiseren. Tulip verwacht daarnaast dat de integratie van Devil in de eigen organisatie zal leiden tot synergievoordelen door intensieve samenwerking. De Duitse distributeur biedt volgens Tulip “onderscheidende distributie” via zowel dealers als via e-commerce, waarbij one stop shopping en excellente logistieke prestaties centraal staan.

Integreren
Zal Tulip zijn doelstellingen behalen? Op jaarbasis boekt Tulip nu al 380 miljoen euro omzet. Eigenlijk hoeft het bedrijf alleen nog maar Devil op succesvolle wijze in zijn organisatie te integreren en daarnaast een beetje autonoom te groeien. Tulip mag zich daarbij zelfs een paar missers veroorloven, want de vermogenspositie van het bedrijf is in 2006 verbeterd. Het eigen vermogen versterkte in 2006 door de nettowinst en door een emissie van 25 miljoen aandelen tot 69 miljoen euro. Daarnaast heeft Tulip in het verleden herhaaldelijk aangetoond afnemers te kunnen vinden voor nieuwe aandelen die het wil uitgeven. Voor dit jaar staat wederom een uitgifte van 13,9 miljoen aandelen op het programma, onder meer noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de hoger dan verwachte resultaatafhankelijke prijs die voor Devil moet worden betaald.
IT-infrastructuurspecialist Ictivity wil zich met een nieuwe kantoor in de ‘Ontwerpfabriek’ nadrukkelijker doen gelden in de Rotterdamse regio. Ictivity, dat inmiddels over 65 medewerkers beschikt, probeert zich van de concurrentie te onderscheiden door zich strikt te beperken tot onafhankelijk advies en diensten en geen hardware of licenties te verkopen. De keuze voor de markante gebouwen van de voormalige Van Nelle-fabriek moet Ictivity’s identiteit als onafhankelijke geest binnen de IT-sector onderstrepen. De dienstverlening van Ictivity omvat het volledige spectrum van zowel technische als logische IT-infrastructuur.
Tot dusverre werden opdrachtgevers bediend vanuit Eindhoven en Amsterdam. Als reden voor de keuze van Rotterdam als derde lokatie, geeft het bedrijf formeel aan dat het daarmee klanten in die regio efficiënter van dienst kan zijn en zijn personeel in deze regio tegemoetkomt qua reistijden en het alsmaar groter wordende fileprobleem. Maar volgens marketingmanager Frank van de Laarschot spelen ook culturele factoren een rol. “Er is een ongrijpbaar fenomeen dat Rotterdammers geen warm gevoel hebben bij Amsterdammers en andersom, maar zet dat maar niet in de krant”, lacht hij. SClB
Het farmaceutische bedrijf Organon schakelt Atos Origin in voor wereldwijde ondersteunende dienstverlening van z’n IT-infrastructuur gedurende de komende drie jaar. Volgens executive director Information Services Ed van Nigtevecht wil Organon met de outsourcingsovereenkomst een uniforme dienstverlening realiseren richting business operations en tegelijkertijd de flexibiliteit behouden om bepaalde functionaliteiten in de toekomst uit te sluiten of juist uit te breiden.
t
Bij Waterlandziekenhuis in Purmerend is het tijdperk van tijdrovend zoeken in meerdere - vaak nog papieren archieven - voorbij. Met een door ZyLab ontwikkelde documentmanagentoplossing worden alle documenten die voor de bedrijfsvoering ter zake doen centraal gescand en digitaal gearchiveerd. De zoekengine van ZyLab maakt een snelle en gebruiksvriendelijke opvraging van de documenten mogelijk. De zogenaamde fuzzy zoektechniek zorgt dat zelfs documenten boven water komen waarin de gehanteerde zoekterm verkeerd is gespeld.
t
Documentautomatiseerder Veenman in Capelle aan de IJssel gaat de verkoopconfigurator van Sofon inzetten voor het verbeteren van z’n verkoop- en offerteprocessen. Sofon Guided Selling zal in eerste instantie worden ingezet voor het genereren van offertes en contracten. In een later stadium zal de software ook worden gebruikt voor calculaties. In totaal krijgen 120 medewerkers de beschikking over Sofon Guided Selling.
t
CaptureTech heeft de exclusieve vertegenwoordiging voor Benelux en Duitsland verworven van de RFID-readers van Impinj Inc. uit Seattle (VS). Impinj is een van de grootste ontwikkelaars van IC’s (chips), leesapparatuur en software voor Rfid (Radio Frequency Identification). Het bedrijf fabriceert de IC’s en overige producten in nauw overleg met klanten. CaptureTech ontwerpt, bouwt, implementeert en onderhoudt integrale oplossingen voor logistieke toepassingen, waarbij gebruikgemaakt wordt van technieken als RFID, Visidot en Voice Recognition. Als succescase kan het bedrijf wijzen op het ontwerpen van een volledig geautomatiseerd distributie-/inventarisatiesysteem voor Boekhandels Groep Nederland. t
Verizon Business is gekozen door Gruppo Campari, een belangrijke speler in de internationale drankenindustrie, voor het centraliseren van de bedrijfsapplicaties en het beheren van het wereldwijde IP-communicatienetwerk. Atos Origin weert
hedgefunds af SClB
Atos Origin heeft een bod van 58 euro per Atos-aandeel van de Britse opkopers Permira Holdings en Centaurus Capital afgewezen. Wel kregen Rothschild en Goldman Sachs als adviseurs de opdracht de strategische opties voor Atos Origin in kaart te brengen. Centaurus − gehaat en bemind vanwege zijn aanval op Stork enkele maanden geleden en vanweg zijn steun aan TCI’s aanval op ABN-Amro − bezat eind 2006 9,5 procent van de aandelen Atos Origin. De koers van het aandeel Atos Origin steeg met 35 procent nadat het bod op 15 maart bekend werd gemaakt. Nu de verkoop niet doorgaat daalde de koers weer met 17 procent. Vorige maand besloot concurrent Capgemini af te zien van een bod op Atos Origin omdat de aankoop Gapgemini zou verzwakken. cna)
Unisys levert BO ‘inzicht’
Unisys gaat softwareleverancier Business Objects de komende vijf jaar in 30 landen ondersteunen met desktopbeheer, service- en deskside-supportdiensten. Unisys zal daartoe sourcingcentra in Hongarije, India en China inzetten, met ondersteuning door lokale medewerkers in elk van de landen waar Business Objects actief is. De dienstverlening wordt ingericht op basis van Unisys’ ‘3D Visible Enterprise-benadering’. Deze is erop gericht de klant te ondersteunen in de regievoering over de uitbestede diensten, door oorzaak- en gevolgrelaties tussen bedrijfsstrategie, processen en IT-eisen voor de klant inzichtelijk te maken. In dit geval heeft Unisys te maken met een klant die zelf is gespecialiseerd in business intelligence-toepassingen. rza)Ictivity nestelt zich in Rotterdams industriemonument SClB

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in