Online-reclamemarkt in Europa leeft op
De verkoop van advertenties in zes grote West-Europese afzetgebieden, waaronder Nederland, zal dit jaar met ruim 10 procent groeien tot 886 miljoen euro. Over vier jaar zal de omzet in online-reclame in deze zes landen uitkomen op 1,25 miljard euro. Herstel van de markt voor webadvertenties is overal waarneembaar, zo meldt een nieuw rapport.
Het onderzoek naar online-advertenties is uitgevoerd door advies- en accoutantsbureau PricewaterhouseCoopers en Zenith Optimedia. Het rapport heeft betrekking op Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. De verkoop zal de komende jaren onder meer profiteren van grote sportevenementen als de Olympische Spelen in Athene (2004) en het wereldkampioenschap voetbal (2006). Uit hetzelfde onderzoek komt een sterke groei van de vraag naar breedbandinternet naar voren. De inkomsten uit breedbandtoegang en online-reclame samen zijn in 2007 goed voor 18,1 miljard euro. De jaarlijkse omzetgroei tussen 2003 en 2007 bedraagt gemiddeld 7,4 procent. (gke)