SaaS geen gemeengoed in het Nederlandse MKB
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat TOPdesk onlangs uitvoerde onder het MKB.
Van de 300 onderzochte MKB-organisaties is er een grote groep, 42%, die noch positief noch negatief staat tegenover de overstap naar SaaS-diensten. Op de vraag over de overstapintentie op korte termijn is 41% positief noch negatief. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat MKB-organisaties wel bekend zijn met SaaS en er een redelijk positieve houding over aannemen, maar dat ze nog voorzichtig zijn als het op een daadwerkelijke overstap naar een SaaS-dienst aankomt. Vooral onbekendheid en geringe ervaring met SaaS zorgt ervoor dat de voorkeur meestal uitgaat naar traditionele software.
In het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, is ook gekeken hoe door softwareleveranciers ingespeeld kan worden op deze onbekendheid van het MKB met SaaS.
Bij de onderzochte organisaties heerst nog veel onduidelijkheid over zaken als: implementatiekosten, afhankelijkheid van de SaaS-aanbieder, bescherming van gegevens en afstemming van de SaaS-dienst op bedrijfsspecifieke processen. Door handig op deze ideeën in te spelen, kunnen softwareleveranciers het maximale halen uit de ontwikkeling van hun SaaS-dienst.