Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig interesse in Nederland voor BPO

Dat blijkt uit het onderzoek ‘De Toekomst van Outsourcing’, dat onderzoeksbureau Giarte in opdracht van Morgan Chambers heeft uitgevoerd onder 165 IT­besluitvormers bij middelgrote en grote ondernemingen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Onderzoek van Gartner Dataquest ondersteunt deze uitkomst. Hieruit blijkt dat business process outsourcing vooral een Amerikaanse zaak is. Daar wordt tweederde van de wereldwijde omzet in BPO gerealiseerd. De Benelux is volgens Gartner slechts goed voor 1,2 procent, hoewel het onderzoeksbureau wel een groei van 12 procent voorziet. Koudwatervrees G. Wijers, principle consultant bij Morgan Chambers, wijt het feit dat Nederland zo terughoudend is op het gebied van BPO aan ‘koudwatervrees’. "Vergelijk je het met de situatie in Engeland, dan zie je dat Nederland twee tot drie jaar achterloopt op dit vlak. Met IT­outsourcing ging dat vijf jaar geleden precies zo." Wijers denkt dat het aan de Nederlandse cultuur ligt. "Nederlanders hebben moeite om een deel van hun bedrijfsactiviteiten uit handen te geven. Bedrijven die weinig ervaring hebben met IT­oursourcing noemen daarvoor als redenen dat het een groot risico met zich meebrengt, dat ze er weinig toegevoegde waarde van verwachten en dat het hun bedrijf niet zou helpen." Precies zo denkt men nu over BPO. "Daarbij is men nog volop bezig de organisatie in te regelen rondom de gewone IT­outsourcingsprojecten." Alleen de wat grotere bedrijven die al een groot deel van hun IT­activiteiten hebben uitbesteed, kijken serieus naar BPO. De economische malaise is hierbij de belangrijkste aanleiding om complete bedrijfsprocessen uit te besteden. Uit het onderzoek van Giarte blijkt verder dat Nederlandse organisaties gemiddeld 16 procent van hun totale IT­budget aan outsourcing besteden. De helft verwacht daar binnenkort meer aan uit te geven, hoewel dat voor slechts een klein deel zeker is. Dat geldt vooral voor grote organisaties. Vrijwel alle grote bedrijven hebben minstens een deel van hun ICT uitbesteed. Maar ook de kleinere bedrijven ­ met 100 tot 1000 werknemers ­ geven relatief veel geld uit aan outsourcing. Waarschijnlijk omdat ze juist door de kleine omvang van hun IT­afdeling sneller schaalvoordeel en dus kostenbesparingen genieten bij uitbesteding.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in