Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten geven in 2008 80 miljard uit aan breedband

– De markt voor breedbandproducten en –diensten kan in 2008 oplopen tot 80 miljard euro, zo becijfert marktonderzoekers Analysys. De grote winnaars op deze uiterst gefragmenteerde markt zijn de telecombedrijven die met hun vaste verbindingen 10 miljard euro van deze verwachte omzet binnenhalen. De aanbieders van mobiele telefonie kunnen rekenen op 1 miljard euro.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De markt is echter nog erg onvolwassen en daardoor lastig voorspelbaar, waarschuwen de analisten. Het geschetste scenario gaat uit van een levendige interactie tussen aanbieders en afnemers van informatie en vermaak via de vaste infrastructuur. In een alternatief scenario schetsen de auteurs van het rapport de situatie dat veel van de 'content' via omroepnetwerken op apparatuur van de consument wordt geladen en vervolgens geredistribueerd via draadloze verbindingen. In dat geval blijft de marktwaarde in 2008 steken op 50 miljard euro, aangezien de omzet van de omroepnetwerken niet is meegenomen in het onderzoek. Ook in dat scenario blijven echter de telecombedrijven het meest profiteren van de breedbandontwikkeling. (tdo)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in