Gaat e-commerce de zorgsector 500 miljoen besparen?
Bij navraag blijken de cijfers gebaseerd op 104 Nederlandse ziekenhuizen plus zo’n vijftig andere grote zorginstellingen, die elk gemiddeld 44 miljoen gulden per jaar uitgeven. Bij die groep zou e-commerce 8 procent besparing opleveren, door aangepaste tenders, minder aanbieders door online vergelijking, betere distributie en meer inzicht in eigen voorraden. Opmerkelijk is dat ‘strategisch consultant’ Bain & Company het achterliggende onderzoek niet wil vrijgeven. “Er is ook niet echt een rapport”, zegt consultant Geert van Engelen in een toelichting. “De cijfers zijn gebaseerd op onze ervaring in het bedrijfsleven.” Volgens het persbericht realiseerde Daimler-Chrysler in het jaar 2000 een besparing die ‘in sommige gevallen’ opliep tot 90 procent. Zo’n vage bewering toont vooral dat het bij de autoreus een zootje moet zijn geweest. Tegelijk is de versnipperde zorgsector – zonder centrale inkoop – onvergelijkbaar met een autogigant die toeleveranciers veel makkelijker eigen oekazes kan opleggen. Geen enkele markt is gediend met reclamepraatjes verkleed als nieuwsfeit. Bain vergroot hiermee niet zijn geloofwaardigheid als onafhankelijk consultant. Tot dusver zijn initiatieven om met behulp van ICT in te kopen in de zorgsector weinig succesvol. Het online veilinghuis Eumedix liep onlangs een faillissement op. De Careshare-plannen van Tie Holding hebben de hoofden inkoop nog niet tot euforie gebracht. Ook bleef een vliegende start uit van Productview, een in de loop van zeker acht jaar gebouwde elektronische catalogus, speciaal voor de zorgsector. Blijkbaar zijn de vruchten moeilijker te plukken dan wordt gesuggereerd. Elektronisch bestellen staat nog in de kinderschoenen, al spenderen de inkopers van Nederlandse zorginstellingen samen 9 miljard gulden per jaar. “In e-commerce moet ook veel tijd en energie worden gestoken”, erkent Van Engelen van Bain. Blijft staan dat Smartmission serieus bezig is, in samenwerking met Deutsche Post, en een vijftigtal Europese ziekenhuizen. Sinds maart is ook het nieuwe Market4care bij ziekenhuizen actief met Business-to-Business (B2B) proeven om via internet te bestellen. Echt nieuws is er ook: Smartmission, Market4Care en Careshare willen sinds kort naar aan één standaard, zodat leveranciers op dezelfde manier content voor elektronische catalogi kunnen aanleveren. Zo’n optie zal eerder voor nieuw elan zorgen dat iets te vlot cijferwerk op de achterkant van een sigarendoos.