Geen geld voor ex-werknemers Econocom
Ongeveer dertig andere automatiseerders overkwam bij andere werkgevers hetzelfde. Ze kregen allemaal een uitkering van het UWV. Econocom was de eerste werkgever die met ex-werknemers die bij de ontslagzwendel betrokken zijn, sprak over een schadevergoeding. Na een briefwisseling en een gesprek tussen de vier en Hans Timmermans, personeelsmanager van Econocom, heeft Joop Kollenburg, directeur van Econocom Services, besloten geen schadevergoeding uit te keren aan de vier heren. "Een heel vervelende geschiedenis en ik zal hier nooit meer aan meewerken", zegt Timmermans desgevraagd. "Ik zou niet graag in de schoenen van die vier staan. Wij zijn aan Cygnus meer geld kwijtgeraakt dan wanneer we een normale kantonrechtersvergoeding zouden hebben betaald." Jaap Klinkhamer, één van de vier ex-Econocommers en voorzitter van de belangenvereniging van gedupeerden van de ontslagzwendel, is getergd door de opstelling van zijn oude werkgever. "We hebben 30 september een gesprek gehad met Timmermans. We hebben daar gesteld dat Econocom driemaal de fout in is gegaan. Ten eerste hebben ze zonder toestemming onze persoonsgegevens aan derden gegeven. Vervolgens hebben ze ons zonder dat we dat wisten voor outsourcing aangeboden en tenslotte hebben ze hun zakelijke partner Cygnus niet op betrouwbaarheid gecontroleerd. In dat gesprek heeft Timmermans ook toegegeven dat Econocom fouten heeft gemaakt. Vervolgens is ons een schadevergoeding in het vooruitzicht gesteld, die nu niet doorgaat. Wij hebben Econocom alle kansen gegeven om iets van hun fouten te herstellen, maar daar gaat het bedrijf niet op in. Wat ons betreft is er dus nog maar één oplossing en dat is naar de rechter te stappen." Timmermans zegt voor de vier op zoek te zijn naar een nieuwe opdrachtgever. Als die wordt gevonden wil hij de heren weer in dienst nemen.