Gezonde groei pc-markt in afgelopen kwartaal
HP is bij beide onderzoeksbureaus nummer één, met een marktaandeel van 19 procent.
Met een groei van 23,3 procent breidde HP zijn marktaandeel SEnD net als de andere leden van de top 5 overigen SEnD nog uit. Acer en Lenovo bleven volgens Gartner in HP’s voetspoor, met groeipercentages rond de 22 procent. De nummers drie en vier van de ranglijst wisten hun marktaandeel daarmee uit te breiden naar respectievelijk 9,5 en 7,7 procent. Bij IDC maakt Acer een veel grotere sprong: IDC meent dat Acer in het vierde kwartaal van 2007 60 procent meer verkocht dan in 2006. Overigens komt Acers marktaandeel bij IDC daarmee op 9,6 procent, op hetzelfde niveau dus als bij Gartner. Kennelijk zit er een verschil in het moment waarop Gartner en IDC de verkopen in hun tellingen opnemen.
Binnen de top 5 moesten Dell en Toshiba een veer laten. Dell verkocht volgens beide onderzoeksbureaus 17 procent pc’s meer dan een jaar eerder. Daarmee groeide Dell overigens nog wel beduidend sneller dan het marktgemiddelde. Zijn marktaandeel steeg enkele tienden van procenten naar 14,5 procent. Toshiba verkocht volgens Gartner 16, en volgens IDC 19 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2006. Daarmee steeg zijn marktaandeel naar rond de 4 procent.
Over heel 2007 werden 271,2 (Gartner) danwel 269 miljoen (IDC) pc’s verkocht, respectievelijk 13,4 en 14,3 procent meer dan in 2006. HP verkocht met afgerond 50 miljoen stuks de meeste pc’s. Dell hield de tweede plaats vast met 38 respectievelijk 40 miljoen verkochte pc’s. Dells slechte start van 2007 weerspiegelt zich echter in het groeicijfer. Als enige van de top 5 bleef de groei van Dells pc-verkopen met 1,7 danwel 2,3 procent ver achter bij het marktgemiddelde. (Jelle Wijkstra)
/j.wijkstra@sdu.nl