Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei digitale economie hangt af van vertrouwen

Het geheel van digitale diensten, content en e-commerce dat het management-consultingbureau Booz in zijn onderzoek Digital Confidence aanduidt met 'digitale economie' is tot dusver vooral gegroeid door een stijgend aantal gebruikers en de invoering van nieuwe infrastructuur en innovaties. Dat gaat veranderen, verwacht Booz.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De digitale omzetgroei gaat meer afhangen van de mate waarin nieuwe diensten ingang vinden bij gebruikers en van hun onlinebestedingen, dan van de nieuwe technologieën die gelanceerd worden.

Het 'digitale vertrouwen' van de consument moet wel gekoesterd worden. Booz ziet daarvoor vier pijlers. Er moet ten eerste voldoende netwerkintegriteit en 'quality of service' zijn. Ook moet de privacy aantoonbaar beschermd zijn. Minderjarigen dienen beschermd te zijn tegen ongewenste content en exploitatie. Ten slotte is het van belang piraterij van beschermde content te voorkomen. De laatste voorwaarde betreft overigens eerder het digitale vertrouwen van de leveranciers dan van de consument.

Het vasthouden van het consumentenvertrouwen is een uitdaging voor infrastructuur- en serviceproviders. Volgens Booz staat er bij het mislukken daarvan maar liefst 78 van de 436 miljard euro aan omzet in 2012 ter discussie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in