Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei haalt KPN’s IP-bellen onderuit

De Consumentenbond constateerde twee weken geleden dat 70 procent van de klachten over internetbellen de dienstverlening van KPN of diens dochter Het Net betreft. “Heel vervelend”, zegt KPN-directeur Eelco Blok. InternetPlusbellen is een strategische keuze van KPN. In het kader van het All-IP netwerk vervangt deze telefonievorm binnen tweeëneenhalf jaar alle traditionele analoge en digitale telefonie.
Business
Shutterstock
Shutterstock


“We hebben zorgvuldig getest maar dit soort problemen voorkom je dan toch niet”, constateert Blok. Hij wijt de problemen aan een combinatie van een nieuwe technologie en een grote toeloop aan nieuwe klanten, tot wel 25.000 per week. “Dan moet af en toe de schaalgrootte van de database worden aangepast. Omdat het nieuwe technologie betreft, is er soms wat tijd voor nodig om te vinden waar iets mis loopt en dat te herstellen.”

Wandcontactdoos
Naast de technische problemen in de kern van de infrastructuur doen zich ook problemen voor bij de operationele kant. Klanten moeten een zogeheten Experiabox plaatsen tussen hun toestellen en de wandcontactdoos. Dat gaat in sommige gevallen mis. De helpdesk kan dan vaak niet meteen een oplossing bieden en de deskundige aan wie het wordt doorgegeven, belt soms niet terug. “Dat is niet goed”, zegt Blok.
KPN komt snel met een beter doe-het-zelf-aansluitpakket. De helpdesk is uitgebreid en voorzien van nieuw gereedschap om met de klant aan de lijn tests uit te voeren.
Daarnaast is aan de infrastructuurkant met leverancier Siemens samengewerkt om nieuwe problemen te voorkomen. Volgens Blok zijn de storingen significant verminderd. Ofschoon de apparatuur van Siemens ook op andere plekken wordt gebruikt, zijn die internettelefoniesystemen niet vergelijkbaar, zegt Blok. De architectuur van het volledige systeem is bijvoorbeeld een specifieke ontwikkeling van KPN.

Inspanning
Het bellen met internettechnologie krijgt nooit die ‘vijf negens’-betrouwbaarheid van de traditionele telefonie”, stelt Blok. “Dat is het gevolg van de onderliggende technologie.” KPN introduceerde onlangs het InternetPlusbellen voor de zakelijke markt. Blok denkt niet dat dit een verkeerd moment is. “De aantallen zijn veel kleiner, dus doen zich minder snel problemen voor.” Hij kan echter geen garantie geven dat grootschalige uitval tot het verleden behoort. “We zijn er nog niet, maar met alle inspanning zien we verbetering en is de kans kleiner geworden.” Volgens de Consumentenbond verlopen de gesprekken met KPN constructief, maar moeten nog concrete, meetbare afspraken gemaakt worden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in