Groei pc-markt neemt in 2006 af
De verkoop is in 2005 aangewakkerd door de sterke vraag in Europa en Azië. De Verenigde Staten bleven daar ver bij achter. Voor de eerste keer overtrof de afzet in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika die in de Verenigde Staten, met verkoopaantallen van respectievelijk 72,6 en 67,2 miljoen pc’s. Dell bleef wereldwijd aan kop; zijn marktaandeel steeg van 15,8 naar 16,4 procent. HP viel licht terug van 15 naar 14,8 procent, aldus Gartner. Het Chinese bedrijf Lenovo, dat vorig jaar de pc-divisie van IBM overnam, staat onveranderd op de derde plaats met 7 procent marktaandeel. In Nederland bleef de groei in het vierde kwartaal beperkt tot 11,9 procent, valt uit voorlopige berekeningen van IDC af te leiden. Er gingen circa 771.600 pc’s over de toonbank. De trend dat grote fabrikanten oprukken ten koste van de kleine aanbieders zette zich voort. De toptien is nu goed voor 82 procent van alle pc-verkopen, vergeleken met 74 procent een jaar geleden. Een uitzondering hierop vormt Lenovo, deze zag zijn aandeel fors krimpen. Gartner verwacht dat de groei van de wereldmarkt dit jaar zal afnemen tot 10 procent, vooral doordat de piek van vervangingsaankopen door bedrijven achter de rug is. Volgens Analist Ranjit Atwal staan de winstmarges zwaar onder druk. Hij verwacht dat na IBM nog dit jaar een tweede grote pc-fabrikant zich zal terugtrekken. Met name Japanse fabrikanten als NEC en Sony komen daarvoor in aanmerking.