Hermans: meer geld voor ICT in het onderwijs
Hermans suggereert dat met het geld dat tot nu toe aan het netwerk werd besteed, de structurele bedragen per leerling kunnen worden verhoogd. "Als we het ingezette beleid op volle kracht willen doorzetten, zou een vast bedrag per leerling van pakweg 80 euro nodig zijn" zegt Hermans. "Dat bedrag hebben we de afgelopen jaren door extra toevoegingen ook al gerealiseerd, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen." Het gebrek aan computervaardigheden bij de docenten en aan geschikte toepassingen verhindert de integratie van ICT in het onderwijs, zo bleek ook uit de ICT-monitor. Met die leraren komt het wel goed, meent Hermans, maar de educatieve uitgevers moeten op hun tellen passen. Het zijn vaak de leraren die voor de uitgeverijen het lesmateriaal ontwikkelen. Als zij materiaal voor het net gaan maken zijn ze niet meer afhankelijk van de uitgevers voor het drukken en verspreiden en staan diezelfde uitgevers met lege handen, waarschuwt Hermans. "De uitgevers houden dat alles nauwlettend in de gaten. Ze proberen de stap naar Kennisnet te maken net voordat ze uit beeld zijn. Dit jaar komen de eerste honderd educatieve sites beschikbaar." (pli) Het volledige interview staat in Automatisering Gids nr. 20 van 17 mei 2002