HP hervat verkoop pc's in China
Na verliezen op zijn pc-activiteiten trok HP zich in 2001 terug uit het immense land met zijn 1,3 miljard inwoners. Inmiddels zijn de lokale omstandigheden volgens het bedrijf veranderd. China telt nu een aantal gevestigde computerketens die zich richten op de consument. HP hoeft zich daarom niet meer te bekommeren om het zelf distribueren van zijn pc's over duizenden kleine, zelfstandige winkels. In China zal HP moeten opboksen tegen de inheemse fabrikant Legend, die in eigen land een marktaandeel heeft van 30 procent en ook internationaal steeds meer aan de weg timmert. Het Amerikaanse Dell heeft met lage prijzen in China een aandeel van 5 procent bereikt. Marktonderzoeker IDC verwacht dat de verkoop van consumenten-pc's in China tussen 2001 en 2004 met 41 procent zal toenemen tot 5,5 miljoen stuks. De groei is veel sterker dan op de wereldmarkt als geheel, die in dezelfde periode met 13 procent aandikt van 38,8 tot 43,7 miljoen eenheden. (gke)