LCD-schermen vergroten aandeel in krimpende markt
In het laatste kwartaal van 2002 bedroeg het aandeel van de 'liquid crystal displays' 30 procent. DisplaySearch heeft in dit onderzoek alleen losse beeldschermen geteld. Monitoren die meegeleverd worden in een vaste pc-configuratie, zoals bij Apples iMac, worden niet meegeteld. In totaal hebben de fabrikanten volgens DisplaySearch in het eerste kwartaal wereldwijd 28,6 miljoen monitoren uitgeleverd. Dat was 12 procent minder dan in het vierde kwartaal van 2002 (waarin de feestdagen voor extra vraag zorgden), maar ook 1 procent minder dan in het beter vergelijkbare eerste kwartaal van 2002. 10,6 Miljoen exemplaren hiervan waren LCD-monitoren, en dat was 8 procent meer dan in het viede kwartaal van 2002. Met name in Europa groeide de vraag naar het platte scherm sterk, met 19 procent. Samsung blijkt nog steeds marktleider bij de verkoop van monitoren. Het Koreaanse bedrijf leverde 13,5 procent van de monitoren, tegen 12,9 procent in het vierde kwartaal van 2002. Dell heeft het bedrijf bijna ingehaald met 13,4 procent, tegen 12,1 procent in het vierde kwartaal van 2002. Dell heeft bovendien een sterkere positie in het lucratievere segment van LCD-schermen met een aandeel van 16 procent. Op dat vlak moest Samsung wat terrein prijsgeven: zijn marktaandeel zakte van 9,6 naar 8,9 procent. HP is dankzij stijgend marktaandeel zowel 'overall' als bij de LCD-schermen derde, met een marktaandeel van 8,5 procent totaal en 7,5 procent bij LCD-schermen. (jwy) Zie ook:Recordaantal grootformaat LCD's verkocht - 19 juni 2003