Markt mobieltjes verzadigd
De verkopen lagen met in totaal 399,5 miljoen eenheden 3,2 procent lager dan in het topjaar 2000. Nokia heeft het minst last van de verzadiging van de markt. De Finse producent wist zijn marktaandeel te vergroten van 30,6 procent in 2000 naar 35 procent in 2001. Nummer twee op de ranglijst blijft Motorola met een marktaandeel van 14,8 procent, 2 procent meer dan in 2000. Ericsson, in 2000 nog nummer drie, zakt weg naar de vijfde plaats met een 5,5 procents aandeel doordat Siemens opstoot naar plaats nummer drie. Samsung klimt verrassend in een jaar tijd van 5 procent naar 7,9 procent. Gartner merkt wel op dat in de cijfers het samengaan van Sony en Ericsson niet is verwerkt. Nu de bedrijven hun telefoons onder een naam uitbrengen, zou het Sony-Ericsson-marktaandeel uitkomen op 8,5 procent. Gartner denkt dat het afbouwen van het subsidiesysteem door GSM-aanbieders voor toestellen in combinatie met een abonnement of prepaid-kaart, de belangrijkste oorzaak is voor het inzakken van de markt. Verder raden zij de producenten aan zich te richten op versterking van hun merk, onder meer door in het oog springende topmodellen uit te brengen. Grote verliezers zitten nu met name bij de producenten van goedkopere toestellen zoals Sagem, Alcatel en Philips. (tdo) Zie ook onze eerdere berichtgeving:GSM-congres: Bij slecht weer kruipt men bij elkaar - AG nr. 9, 2002Prijs Nokia-toestel gaat omhoog - 8 februari 2002Europese verkoop GSM's onderuit - 4 februari 2002