Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt voor breedbandinternet groeit onstuimig

De markt voor breedbandinternet via adsl- of kabelverbindingen groeit onstuimig. In het derde kwartaal telde Nederland bijna 2,85 miljoen aansluitingen. Dat is 77,9 procent meer dan een jaar eerder. Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het aantal internetaansluitingen neemt al langere tijd elk kwartaal toe. De verhouding tussen adsl en kabel slaat door in het voordeel van adsl, dat goed is voor een marktaandeel van 54,7 procent. Het telecomconcern KPN is nog altijd marktleider met zijn dochterondernemingen Planet Internet, Het Net en XS4ALL. Gezamenlijk tekenden die in het derde kwartaal voor een marktaandeel van 26 procent. Van de kabelmaatschappijen was Casema's Wanadoo het grootst, met een marktaandeel van 15,1 procent. Daarna volgen @home (van Essent) en Chello (van UPC) met respectievelijk 14,4 en 13,3 procent. Als de KPN-dochters op eigen kracht worden beoordeeld, zijn hun afzonderlijke marktaandelen kleiner dan de afzonderlijke producten van Casema, Essent en Chello. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in