Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt voor flash-geheugenchips sterk in beweging

Flash-geheugenchip winnen snel aan populariteit. Werden ze tot voor kort vooral gebruikt bij digitale fotografie, tegenwoordig maken ook mobiele telefoons er steeds meer gebruik van. Ook de afzet van USB-sticks speelt een belangrijke rol.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De sterke groei van flash-geheugens voor mobiele telefonie is te verklaren door de toenemende functionaliteit van mobiele toestellen, waaronder het maken en versturen van foto’s en het draadloos surfen over internet. Voor gebruik in mobiele telefoons worden speciale mini-uitvoeringen van geheugenkaartjes gemaakt. Vorig jaar lag het verkoopcijfer in dit segment op iets minder dan 3 miljoen stuks. Marktonderzoeker IDC becijfert echter dat er dit jaar ongeveer 10 miljoen van die mini-geheugenkaarten verkocht zullen worden. In 2007 zal het verkochte aantal volgens IDC zijn gestegen tot meer dan 45 miljoen exemplaren. Ondanks de explosieve toename van flash-geheugens in de mobiele telefonie, blijft digitale fotografie de grootste afzetmarkt voor deze kaartjes. Dit jaar zullen er ongeveer 40 miljoen geheugenkaartjes worden verkocht, allemaal bedoeld voor gebruik in een digitale camera. Dit aantal zal de komende jaren stijgen tot ongeveer 70 miljoen stuks in 2007. Flash-chips worden niet alleen gebruikt in camera’s en telefoons, ze zijn ook de basis van USB-sticks, draagbare geheugencontainers die op de USB-poort van een computer passen. De verkoop van dit type geheugensticks groeit naar verwachting van 3 miljoen stuks in 2003 tot ruim 15 miljoen in 2007. De beslissing van Dell om zijn pc’s voortaan te leveren zonder standaard ingebouwde floppy drive, heeft de trend nog versneld. Prijsdaling Inherent aan een stijgende afzet is dat de prijzen dalen. Bij flash-geheugens is sprake van een daling van de prijs met 30 tot 40 procent per jaar. Dat de prijzen desondanks op hetzelfde niveau blijven, komt omdat de capaciteit van de kaartjes voortdurend stijgt. Om te voldoen aan de vraag naar meer capaciteit komen diverse aanbieders met een flashkaart van 8 gigabyte op de markt. Die stijging is overigens wel een direct gevolg van de ontwikkelingen op het vlak van digitale fotografie. De resolutie van digitale camera’s wordt steeds groter. Waar een camera met een sensor van 4 megapixels (MP) een paar jaar terug nog tot de absolute top behoorde, is een toestel met zo’n sensor nu niet meer dan een goede middenmoter. In het professionele segment worden inmiddels camera’s met sensoren van 8 en 10 MP gebruikt en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. In het verlengde daarvan hebben gebruikers behoefte aan kaarten met een grotere capaciteit. Consumenten Een opvallende trend is, dat een geheugenkaart ondanks de nog steeds forse prijs wordt gekocht zoals vroeger een fotorolletje. Het wordt een consumentenproduct dat je ‘nog snel even koopt bij de kassa’. Mensen blijken ook steeds meer geneigd te zijn hun foto’s op de geheugenkaart te laten staan, en bijvoorbeeld niet op een pc te downloaden. Is de kaart vol, dan wordt een nieuwe aangeschaft. Marktanalist Gartner heeft berekend dat er vorig jaar voor een bedrag van 4,25 miljard dollar aan flash-geheugens is verkocht. Een jaar daarvoor bleef de teller nog steken op 2,13 miljard dollar. Volgens Gartner zijn de USB-sticks de grootste oorzaak van de groei in 2003. Ranglijst Op de ranglijst voor flash-kaarten blijven de bedrijven relatief stationair. Zo had SanDisk, net als vorig jaar, de eerste plaats met een aandeel van 26 procent. Toshiba hield plaats twee met 15 procent, en Sony bleef met 11,9 procent op drie. Er is maar een handjevol producenten van flash-Eproms. Het kost veel tijd en geld om een productielijn op te tuigen. Investeringen daarin worden pas na vijf jaar terugverdiend. De weinige producenten van dit type geheugens kunnen met grote regelmaat niet aan de vraag voldoen en dat probleem wordt nijpender naarmate meer toepassingen worden gebaseerd op flash-memory. Een mogelijke doorbraak zou kunnen zijn de magnetische geheugenchips, waarmee IBM en Infineon pionieren.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in