Markt voor online kaartinformatie verhit
Volgens een artikel in de USAToday ontbrandt een felle concurrentie tussen onder meer Google, MapQuest, Microsoft en Yahoo in de strijd om de aantrekkelijkste navigatiesite te maken. Wegeninformatie alleen bieden is niet meer voldoende. De wegeninformatie komt overigens van twee bedrijven: Navteq Corp en Tele Atlas NV. Microsoft werkt volgens de krant aan een technologie die bijvoorbeeld mountainbikers in staat stelt collectief te werken aan een overzicht van de beste routes. Yahoo laat gebruikers informatie toevoegen over lokale bezienswaardigheden en bedrijvigheid. Het bedrijf kocht onlangs Upcoming.org, een organisatie die evenementenkalenders kan koppelen aan de site. Microsoft en Google werken aan het perfectioneren van hun 3D-weergaven, gegenereerd met behulp van satellietfoto’s. Daarnaast worden de sites geschikt gemaakt voor het benaderen van de route-informatie via een mobiele telefoon, aangevuld met lokale informatie. Google werkt aan de integratie van de kaart met informatie over lokaal openbaar vervoer. Al deze toevoegingen zijn in eerste instantie gericht op de Verenigde Staten. Europa volgt, maar een planning daarvoor geven de bedrijven niet af. (Thijs Doorenbosch)