Nationaal Historisch Museum wint prijs

- fototentoonstelling Nieuwe Groeten Uit… (het huidige Nederland in ansichtkaarten)
- Nationale Portrettengalerij (Nederlanders over hun historische helden)
- Nationale Automatiek (alledaagse objecten met historische betekenis)
Op de website kan iedereen zijn eigen geschiedenis toevoegen of die van anderen aanvullen en verbeteren. De semantische webopbouw maakt het mogelijk betekenisvolle relaties te leggen tussen de inhoud van de website en persoonlijke verhalen. Daarnaast zette het museum het zogeheten INNL netwerk op: een landelijk netwerk van historische collecties en communities.
Het INNL netwerk verbindt nu zo’n 500.000 verhalen, foto’s, objecten, persoonsbeschrijvingen en andere historische inhoud van onder andere het Amsterdam Museum, het Joods Historisch Museum, en de ANP Foundation. De site is ontwikkeld in samenwerking met Mediamatic en ontwerpstudio Lava.
Het concept van het Nationaal Historisch Museum werd positief ontvangen door een jury van internationale museumprofessionals. Zo biedt het een interessante kijk op de toekomst van musea online en is het een voorbeeld voor de sector. Algemeen directeur Erik Schilp is trots op de prijs: ‘Het Nationaal Historisch Museum wil historische informatie op een aantrekkelijke, interactieve manier aanbieden.'
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee