Overslaan en naar de inhoud gaan

Nec stapt wellicht uit verkoop PC's aan consumenten

Het Japanse elektronicaconcern Nec overweegt te stoppen met de productie van PC’s voor consumenten. Nec zal eind deze maand zijn jaarcijfers bekend maken. Dan wordt ook precies duidelijk wat het bedrijf van plan is met zijn PC-divisie.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Eerder meldde het elektronicabedrijf al aan analisten dat het zijn PC-divisie zal reorganiseren omdat dit bedrijfsonderdeel dit boekjaar verliesgevend is. Nec verwacht dat de totale jaarwinst minder zal bedragen dan eerder was verwacht, onder meer doordat de vraag naar PC’s minder was dan gehoopt. De PC-divisie is goed voor circa 18 procent van de totale omzet van Nec. Door te stoppen met de productie van PC’s voor consumenten kan het bedrijf flink besparen. Systemen voor deze doelgroep leveren over het algemeen minder op dan voor zakelijke gebruikers. Alleen met een zeer strakke, efficiënte organisatie en een groot marktaandeel kunnen PC-leveranciers floreren in de consumentenmarkt. Nec is in Japan de grootste PC-leverancier. Zijn productiemethoden zijn echter te duur, in vergelijking met concurrenten, zo constateren analisten. Verwacht wordt dan ook dat het bedrijf een deel van de productie ofwel naar goedkopere landen verplaatst en/of uitbesteedt aan derden. Het Japanse bedrijf produceert een scala aan producten, variërend van halfgeleiders tot mobiele telefoons. Ook op het gebied van chips had Nec dit boekjaar te lijden door de teruggelopen vraag. Vorige week kondigde het bedrijf al aan in de VS zevenhonderd medewerkers van een chipfabriek te ontslaan. In Nederland verkoopt het bedrijf alleen PC’s, servers en notebooks aan zakelijke gebruikers. Consumentencomputers levert het bedrijf via zijn dochteronderneming Packard Bell Nec. Hans Schinkel, directeur Packard Bell Nec Nederland, verwacht niet dat een dergelijk besluit voor Europa zal gelden. ,,In Europa haalt Nec Computers International het overgrote deel van zijn omzet uit de consumenten-PC's. En die worden verkocht onder de naam Packard Bell Nec. Zou men hier stoppen met de consumenten-PC's, dan blijft er wel een heel klein deel van de omzet over. De groei moet komen uit Nec, de zakelijke systemen, omdat wij al bijna markleider zijn met consumenten-systemen. En die groei zal niet ten koste gaan van Packard Bell Nec, verwacht ik." (tdv)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in