Overslaan en naar de inhoud gaan

Océ moet ploeteren om winst op peil te houden

De winst over 2001 zal bij Océ lager uitvallen dan de winst over 2000. Er is echter hoop, volgens het bedrijf, want deze zomer wordt de nieuwe kleurencopier op de markt gebracht die vijf jaar geleden al werd aangekondigd. Analisten betwijfelen echter of dit lang verwachte apparaat het aanstaande bedrijfsjubileum extra kleur zal geven.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Océ bestaat volgend jaar 125 jaar. In 1877 startte de scheikundige Lodewijk van der Grinten in Venlo de productie van kleurmiddelen voor boter en margarine, een bedrijfsactiviteit die pas in 1970 aan Unilever zou worden verkocht. In 1920 begon kleinzoon Louis van der Grinten met technieken te experimenteren op het gebied van het kopiëren van documenten. Deze bedrijfsactiviteit kreeg in 1927 de naam Océ, hetgeen van het Duitse o.C. is afgeleid: ohne Componente. De kopieerapparaten- en printerfabrikant omvat nu, na een groot aantal fusies in met name de jaren zestig en zeventig, wereldwijd dertig vestigingen, die in tachtig landen actief zijn en waar in totaal 22 duizend mensen werken. Het hoofdkantoor is nog steeds in Venlo gevestigd. In 2000 realiseerde het bedrijf een omzet van 3,2 miljard euro en een nettowinst van 152 miljoen euro. Voor 2001 echter heeft Océ de winstverwachting neerwaarts bijgesteld. Of het bedrijf in het jubileumjaar 2002 onbezorgd een feestje kan vieren, is de vraag. Eindelijk In 2002 moet Océ de revenuen kunnen opstrijken van de nieuwe, volgens de fabrikant ‘revolutionaire’ kleurenprinter-copier, die vijf jaar geleden al werd aangekondigd, maar door technische problemen steeds maar niet daadwerkelijk op de markt werd gebracht. Deze zomer zal het dan eindelijk zo ver zijn. Océ verwacht het een en ander van de nieuwe machine, want de tegenvallende cijfers over het tweede kwartaal liet het bedrijf gepaard gaan met een verwachting van winstherstel in het derde kwartaal. “Op zich is dat natuurlijk vrij logisch,” vindt Marco Schram, analist bij Delta Lloyd Bank. “Die kleurencopier is behoorlijk belangrijk voor Océ en je mag toch wel aannemen dat die voor een omzetgroei in de tweede helft van het jaar gaat zorgen. Daarnaast vallen de kosten weg die in de eerste helft voor de productintroducties zijn gemaakt. Het ligt dus voor de hand dat de tweede helft van het jaar beter gaat worden.” Schram betwijfelt echter of Océ deze eventuele omzetgroei ook in 2002 zal kunnen vasthouden. Hij zegt: “Bedrijven zijn natuurlijk al een tijdje minder aan het investeren. Printers en copiers zijn daar relatief gevoelig voor – daar ligt op dit moment niet de hoogste prioriteit. Océ is wat dat betreft behoorlijk kwetsbaar in een negatieve cyclus. En omdat deze markt zelfs in tijden waarin de economie erg goed was, niet echt verschrikkelijk groeide, denk ik dat we blij mogen zijn als de cijfers structureel een groei laten zien.” Victor Bareño, analist bij SNS Securities, beaamt dat Océ gelet op het huidige investeringsklimaat in veel bedrijven rijkelijk laat met de nieuwe kleurenprinter-copier komt. “En dat is een understatement gezien het vroege moment waarop ze de eerste aankondiging deden,” zo zegt hij. Bareño vreest zelfs dat Océ er te laat mee komt. Hij zegt: “Het is een goed product, waarmee Océ op sommige gebieden ten opzichte van de concurrentie zeker een voordeel heeft. Juist daarom zou het jammer zijn als Océ in een periode waarin door de economische omstandigheden de vraag wat minder is, niet ten volle van die concurrentievoordelen zou kunnen profiteren. Want over een aantal jaren zijn die voordelen natuurlijk ook weer achterhaald en komen de prijzen en de marges op deze nieuwe producten ook weer onder druk te staan. Naarmate de initiële vraag ernaar achter de rug is, gaan investeringsklimaat en economische omstandigheden toch weer een rol spelen. Het risico is daarom zeker aanwezig dat de positieve impuls van de nieuwe kleurencopier en ook van de overige nieuwe producten van Océ slechts voor een korte opleving zal zorgen.” Victor Bareño verwacht dan ook niet dat Océ wat de bedrijfsresultaten betreft een spectaculair jubileumjaar zal beleven. “We geloven wel dat er in het vierde kwartaal nog een gunstig effect zal kunnen optreden”, zo zegt hij, “maar of we daarmee weer een langetermijngroei in de boeken hebben, dat is zeer twijfelachtig.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in