Omzet AT&T neemt af, winst valt mee
Vorig jaar leed AT&T in het vergelijkbare tijdvak nog een verlies van 12,8 miljard dollar. Dat enorme bedrag was toe te schrijven aan de afwaardering van tv-kabelbedrijven, die AT&T naderhand heeft verkocht aan Comcast. Onder leiding van topman David Dorman is het bedrijf bezig aan een bezuinigingsoperatie die de daling van de gesprekstarieven moet ondervangen. De omzet in het consumentensegment is met 18 procent gedaald tot 2,4 miljard dollar. Telefonie voor zakelijke klanten bracht 6,4 miljard dollar binnen, 5 procent minder dan een jaar geleden. AT&T wijt de afname aan terughoudendheid met bedrijfsinvesteringen en druk op de telefoontarieven. De vraag naar vaste telefonie in de Verenigde Staten daalt gestaag doordat klanten steeds meer gebruikmaken van e-mail en mobiele telefoons. Ook krijgt AT&T te maken met toenemende concurrentie van regionale aanbieders als Verizon uit New York die ook de interlokale markt op gaan. AT&T probeert dat te pareren door consumenten een combinatiepakket van lokale telefonie - met van de lokale maatschappijen gehuurde lijnen - en 'long distance'-verkeer aan te bieden. Dit jaar zal AT&T 3500 banen schrappen, de afgelopen twee jaar verdwenen er al 10 duizend. Eind 2000 telde AT&T - inclusief de verkochte kabeltak en het inmiddels verzelfstandigde AT&T Wireless - nog 166.000 medewerkers, nu zijn het er nog ongeveer 70 duizend. De in november vorig jaar aangetreden Dorman heeft ook besloten een derde deel van het topkader de laan uit te sturen. (gke) Zie ook:AOL Time Warner sluit pact met AT&T - 21 augustus 2002Miljardenverlies voor AT&T - 23 juli 2002