Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet van online advertentiemarkt groeit

De omzet van de online advertentiemarkt in 2007 bedroeg meer dan 21 miljard dollar. Dat is een groei van 25 procent ten opzichte van 2006. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Internet Advertising Bureau (IAB).
De winst kwam uit op 4,2 miljard dollar, terwijl er in 2006 nog een groei van 4,3 miljard dollar werd bereikt, wat ten opzichte van 2005 een groei was van 35 procent. Het meest winstgevend waren trefwoordadvertenties zoals Google en andere zoekmachines die gebruiken.
Business
Shutterstock
Shutterstock


Analisten hadden al voorspeld dat de groei zou afnemen, ondanks het feit dat het internet steeds meer aandeel afsnoept van traditionele media als kranten. Op het moment beslaan de internetadvertenties in de VS maar 10 procent van de totale uitgaven aan reclame en is er dus volgens IAB nog veel te winnen. De IAB verwacht in mei het definitieve rapport over 2007 af te hebben.
PricewaterhouseCoopers heeft ook een kwartaalenquête gehouden onder de 15 grootste online advertentieverkopers. In het vierde kwartaal kwam hun omzet uit op 5,9 miljard dollar. In het derde kwartaal bedroeg de omzet nog 5,2 miljard dollar. /w.gijzel@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in