Online verkoop pakjesseizoen gaat tegenvallen
Marktanalist Forrester Research verwacht dat de groei in de online verkoop voor de feestdagen tegen de jaarwisseling achterblijft bij die van vorige jaren. De Amerikaanse detailhandel kan volgens de marktvorser zo’n 13,2 miljard dollar aan orders via internet zien binnenkomen in de periode tussen Thanksgiving en Kerstmis. Dat is 20 procent meer dan vorig jaar.
Eind november 2003 voorspelde Forrester nog een groei van 45 procent ten opzichte van 2002. Die groeispurt werd in december bevestigd door grote detailhandelketens als Sears Robuck. Volgens Forrester is het nieuwtje van online bestellen er af. Het gemak van online bestellen is ‘gewoon’ geworden en daarom nog slechts een van de kanalen die consumenten gebruiken. De groei zal daarom ook meer gelijke tred gaan houden met groeicijfer in de gewone winkels. Volgens Forrester vallen die ook tegen. Zo daalden de online verkoopcijfers zelfs in de eerste twee kwartalen van 2004. (Thijs Doorenbosch) Zie ook:Webwinkels bevestigen groeispurt - 3 december 2003Sprong verwacht in populariteit webwinkel - 27 november 2003