Outsourcing blijft drijvende kracht achter groei IT-diensten
Volgens marktonderzoeker Gartner wordt outsourcing de meest gebruikte wijze waarop organisaties IT-diensten gaan inkopen. De argumenten om te kiezen voor uitbesteding blijven de komende jaren dezelfde: focus op kernactiviteiten, toegang tot kritische technische expertise en het optimaliseren van IT. Gartner verwacht vooral veel groei van outsourcing van zakelijke processen, BPO. Juist met BPO kunnen de leveranciers hun marges op outsourcing verbeteren. Ook zullen organisaties vooral selectief delen van hun activiteiten uitbesteden. Grote, complexe, zeer veel omvattende uitbestedingsprojecten blijven weliswaar bestaan, maar vormen slechts een klein deel van het totale aantal outsourcingsprojecten. Wat betreft offshore outsourcing spreekt Gartner van een Global Delivery Model. Hierbij werken bedrijven met een internationale ‘pool’ van IT-resources, waardoor bedrijven er zeker van kunnen zijn dat ze altijd de juiste IT-capaciteiten tot hun beschikking hebben. Slechts zeer grote bedrijven zullen daartoe eigen centra gebruiken. Het gros van de uitbestedende organisaties kiest ervoor te vissen in de ‘pool’ van een leverancier. (tdv)