Outsourcing drijft groei IT-diensten
De argumenten om te kiezen voor uitbesteding blijven de komende jaren dezelfde: focus op kernactiviteiten, toegang tot kritische technische expertise en het optimaliseren van IT. Maar er gaat wel wat veranderen, want ondernemingen gaan veel selectiever worden in welke bedrijfsprocessen ze uitbesteden en ze gaan het voor kortere termijnen doen, denkt Gartner. Grote, complexe en zeer veel omvattende uitbestedingsprojecten blijven weliswaar bestaan, maar vormen slechts een klein deel van het totale aantal outsourcingsprojecten. ‘Global delivery’ Wat betreft offshore outsourcing spreekt Gartner van een Global Delivery Model. Hierbij werken bedrijven met een internationale ‘pool’ van IT-resources, waardoor bedrijven er zeker van kunnen zijn dat ze altijd de juiste IT-capaciteiten tot hun beschikking hebben. Slechts zeer grote bedrijven zullen daartoe eigen centra gebruiken. Het gros van de uitbestedende organisaties kiest ervoor te vissen in de pool van een leverancier. Geo-politieke risico’s Marktonderzoeker Forrester Research blijft in het rapport ‘Offshore Outsourcing Projections’ bij de eerdere schatting dat 3,4 miljoen Amerikaanse banen de komende elf jaar naar lagelonenlanden zullen verdwijnen. Forrester ziet dat bedrijven bezig zijn met het spreiden van hun ‘geo-politieke risico’s’ in hun offshore operaties. In dit verband is China een duidelijk in belang groeiende offshore bestemming. Taalbarrières en zorgen rondom de bescherming van intellectueel eigendom doen China echter geen goed, meent Forrester. Volgens John McCarthy, een vice-president van Forrester, is 76 procent van alle Amerikaanse IT-servicesbanen die naar het buitenland verdwijnen, afkomstig van Fortune-1000-bedrijven. Maar tegelijk houdt 63 procent van dezelfde bedrijvenlijst zich nog afzijdig van offshore outsourcing. Een groot deel van de groei in offshore outsourcing kan volgens McCarthy worden toegeschreven aan de expansie van software-applicatieontwikkeling en onderhoud. Ondertussen worden ook de applicaties van steeds hoger niveau. Zo groei het aandeel van back-officeboekhoudoperaties voor banken en verzekeraars.