Overslaan en naar de inhoud gaan

Outsourcing drijft groei IT-diensten

Outsourcing wordt volgens marktonderzoeker Gartner de meestgebruikte manier waarop organisaties IT-diensten gaan inkopen. Dit jaar zorgt outsourcing al voor 53 procent van de totale omzet in IT-diensten wereldwijd, zo stelden analisten van Gartner tijdens het Outsourcing Summit 2004 in Las Vegas. In 2007 loopt dat percentage op tot 56 procent van de omzet.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De argumenten om te kiezen voor uitbesteding blijven de komende jaren dezelfde: focus op kernactiviteiten, toegang tot kritische technische expertise en het optimaliseren van IT. Maar er gaat wel wat veranderen, want ondernemingen gaan veel selectiever worden in welke bedrijfsprocessen ze uitbesteden en ze gaan het voor kortere termijnen doen, denkt Gartner. Grote, complexe en zeer veel omvattende uitbestedingsprojecten blijven weliswaar bestaan, maar vormen slechts een klein deel van het totale aantal outsourcingsprojecten. ‘Global delivery’ Wat betreft offshore outsourcing spreekt Gartner van een Global Delivery Model. Hierbij werken bedrijven met een internationale ‘pool’ van IT-resources, waardoor bedrijven er zeker van kunnen zijn dat ze altijd de juiste IT-capaciteiten tot hun beschikking hebben. Slechts zeer grote bedrijven zullen daartoe eigen centra gebruiken. Het gros van de uitbestedende organisaties kiest ervoor te vissen in de pool van een leverancier. Geo-politieke risico’s Marktonderzoeker Forrester Research blijft in het rapport ‘Offshore Outsourcing Projections’ bij de eerdere schatting dat 3,4 miljoen Amerikaanse banen de komende elf jaar naar lagelonenlanden zullen verdwijnen. Forrester ziet dat bedrijven bezig zijn met het spreiden van hun ‘geo-politieke risico’s’ in hun offshore operaties. In dit verband is China een duidelijk in belang groeiende offshore bestemming. Taalbarrières en zorgen rondom de bescherming van intellectueel eigendom doen China echter geen goed, meent Forrester. Volgens John McCarthy, een vice-president van Forrester, is 76 procent van alle Amerikaanse IT-servicesbanen die naar het buitenland verdwijnen, afkomstig van Fortune-1000-bedrijven. Maar tegelijk houdt 63 procent van dezelfde bedrijvenlijst zich nog afzijdig van offshore outsourcing. Een groot deel van de groei in offshore outsourcing kan volgens McCarthy worden toegeschreven aan de expansie van software-applicatieontwikkeling en onderhoud. Ondertussen worden ook de applicaties van steeds hoger niveau. Zo groei het aandeel van back-officeboekhoudoperaties voor banken en verzekeraars.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in