Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijs Chipknip wekt woede winkeliers Prepaidkaart veel duurder dan nominale waarde

Interpay, de organisatie die namens alle banken het elektronisch betalingsverkeer regelt, verblijdde de middenstand onlangs met een speciale aanbieding. Winkeliers kunnen ‘ter kennismaking’ een pakketje Chipknippen bestellen voor 175 euro, terwijl de normale prijs 205 euro bedraagt.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Wie de zogeheten coupurewaarde van de tien kaarten in het pakketje optelt, komt tot maar 150 euro. Het verschil zit in de ‘card fee’, de prijs van de kaart zelf. Die bedraagt circa 2,50 euro inclusief BTW, of de coupurewaarde nu 5, 10, 20 of 50 euro is. De Chipknip is bedoeld voor kleine betalingen waarvoor de pinpas onrendabel is. Banken willen er ook de stroom contant geld mee indammen. In steden als Rotterdam en Nijmegen slikken parkeerautomaten uitsluitend de Chipknip als betaalmiddel. De regering heeft bij algemene maatregel van bestuur bepaald dat in situaties waarin de Chipknip het enig mogelijke betaalmiddel is, het publiek kaarten moet kunnen kopen die niet aan een bankrekening zijn gekoppeld. Zo kunnen bijvoorbeeld buitenlandse toeristen toch het parkeergeld voldoen. Brancheorganisatie Horeca Nederland toont zich in het juli/augustus­nummer van zijn ledenblad ‘verbijsterd’ over de tarieven van Interpay. Normaal gesproken brengt de bankendochter ook nog 30 euro bezorgkosten in rekening, wat de totale kosten van een startpakket op 205 euro brengt. "U betaalt dus maar liefst 55 euro extra voor de card fee en verzendkosten. Een Prepaid Chipknip van 10 euro heeft dus al een inkoopprijs van 15,50 euro", fulmineert Horeca Nederland. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) noemt de prijs van de Prepaid Chipknip ‘een verlate 1­aprilgrap’._ RND­woordvoerster Carolien Martens: "Hoe moeten winkeliers aan de consument uitleggen dat er op een Chipknip die 15,50 euro kost maar 10 euro aan waarde zit, terwijl ze eigenlijk ook nog een marge willen maken?" Een woordvoerder van Interpayvindt het logisch dat aan de wegwerp­Chipknip productiekosten verbonden zijn. Het staat winkeliers volgens hem vrij de kaarten als service aan de consument tegen een lagere prijs ­ dus met verlies ­ aan te bieden. Hij wijst er voorts op dat de (beveiligde) bezorging ook bij grote orders 30 euro kost, zodat deze kosten dan over honderden of duizenden kaarten kunnen worden uitgesmeerd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in