Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijsdaling platte schermen drukt winst Sony

De Japanse elektronicafabrikant Sony heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar de nettowinst met 46 procent zien dalen. Het resultaat in de periode juli-september bedroeg 28,5 miljard yen (216 miljoen euro), tegen 53,2 miljard yen in dezelfde periode vorig jaar.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het resultaat werd gedrukt door uitgaven die samenhangen met een reorganisatie. Vorige maand zette de nieuwe topman Howard Stringer een reorganisatieplan uiteen, die over een periode van drie jaar 10.000 banen gaat kosten. De omzet in het tweede kwartaal ging omhoog van 1,702 biljoen yen naar 1,703 biljoen yen (12,87 miljard euro). Sony heeft onder meer last van de dalende prijzen van platte televisietoestellen, een sector waarin de concurrentie groot is. Verder was er sprake van een negatief operationeel resultaat bij de filmdivisie van Sony, dat vorig jaar de Amerikaanse filmmaatschappij MGM kocht. Het aandeel van Sony is dit jaar op beurs in Tokio bijna 6 procent gedaald, terwijl de Nikkei-index zelf 17 procent is gestegen. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in