Overslaan en naar de inhoud gaan

Rapport: 'markt Bluetooth volwassen'

Na alle 'hype' en daaropvolgende vertraging en teleurstellingen begint Bluetooth zijn draai te vinden. De draadloze netwerktechnologie heeft een volwassen status bereikt en is een commercieel succes, getuige de miljoenen Bluetooth-toestellen die per jaar worden verkocht. Dat stelt onderzoeksbureau Forrester Research in een nieuw rapport.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Zelfs de critici van Bluetooth zouden er een harde dobber aan hebben om een andere draadloze technologie te noemen die in amper zes jaar dezelfde verkoopaantallen en diversiteit in het productaanbod heeft bereikt, aldus Forrester. De problemen uit de beginjaren, zoals gebrek aan interoperabiliteit en storing van andere typen netwerken, zijn goeddeels opgelost. Verder meent Forrester dat de inzet van de verzamelde leveranciers om de standaard verder te ontwikkelen garandeert dat Bluetooth ook in de toekomst relevant blijft. De 'spectaculaire' groei van de afzet van Bluetooth-chipsets is volgens Forrester een goed teken voor de markt als geheel. In 2002 zijn circa 34 miljoen Bluetooth-chipsets verkocht, ruim drie keer zoveel als de 10 miljoen in 2001. Forrester voorziet dat het aantal dit jaar minstens zal verdubbelen tot meer dan 70 miljoen stuks. Dat zouden er nog veel meer kunnen worden als de industrie kans ziet de productie in het tweede halfjaar op te vijzelen. Een gemakkelijke markt is het echter niet, aldus de onderzoekers. Veel kleine hard- en softwareleveranciers die dachten met een kleine investering veel geld te verdienen aan Bluetooth, zijn bedrogen uitgekomen. De economische malaise en de hoge investeringen die de nieuwe technologie vereist, hebben een consolidatie van de markt afgedwongen. Zelfs fabrikanten als Avaya, Intel en Motorola hebben hun aanvankelijke bemoeienis ingeperkt. De komende jaren verwacht Forrester een verdere stroomlijning van de markt voor Bluetooth-componenten. Het succes van leveranciers zal afhangen van hun vermogen passende toepassingen te onderkennen en klanten op die gebieden vast te houden. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in