Rapport: 'markt Bluetooth volwassen'
Zelfs de critici van Bluetooth zouden er een harde dobber aan hebben om een andere draadloze technologie te noemen die in amper zes jaar dezelfde verkoopaantallen en diversiteit in het productaanbod heeft bereikt, aldus Forrester. De problemen uit de beginjaren, zoals gebrek aan interoperabiliteit en storing van andere typen netwerken, zijn goeddeels opgelost. Verder meent Forrester dat de inzet van de verzamelde leveranciers om de standaard verder te ontwikkelen garandeert dat Bluetooth ook in de toekomst relevant blijft. De 'spectaculaire' groei van de afzet van Bluetooth-chipsets is volgens Forrester een goed teken voor de markt als geheel. In 2002 zijn circa 34 miljoen Bluetooth-chipsets verkocht, ruim drie keer zoveel als de 10 miljoen in 2001. Forrester voorziet dat het aantal dit jaar minstens zal verdubbelen tot meer dan 70 miljoen stuks. Dat zouden er nog veel meer kunnen worden als de industrie kans ziet de productie in het tweede halfjaar op te vijzelen. Een gemakkelijke markt is het echter niet, aldus de onderzoekers. Veel kleine hard- en softwareleveranciers die dachten met een kleine investering veel geld te verdienen aan Bluetooth, zijn bedrogen uitgekomen. De economische malaise en de hoge investeringen die de nieuwe technologie vereist, hebben een consolidatie van de markt afgedwongen. Zelfs fabrikanten als Avaya, Intel en Motorola hebben hun aanvankelijke bemoeienis ingeperkt. De komende jaren verwacht Forrester een verdere stroomlijning van de markt voor Bluetooth-componenten. Het succes van leveranciers zal afhangen van hun vermogen passende toepassingen te onderkennen en klanten op die gebieden vast te houden. (gke)